Search AI in Google Ads: toekomst van adverteren

Search AI in Google Ads: toekomst van adverteren

Google rolt stap voor stap nieuwe AI-functionaliteiten uit binnen Google Ads. Het wilt niet achterblijven in de AI ontwikkelingen die nu gaande zijn. Naast AI overview gaat Google nu aan de slag met Search AI binnen Google Ads. Wij van Chase Marketing nemen je tijdens deze blog daarin mee. De techniek achter deze nieuwe AI funtionaliteit is ontworpen om de vraag vanuit de klant beter te doen laten aansluiten op jouw advertentie. Dit heeft natuurlijk enorme impact op de huidige manier van adverteren. Hoe bereid jij je hierop voor?

Vrijblijvende performance analyse

Inhoudsopgave

Gratis tips & inspiratie

Wordt periodiek op de hoogte gehouden over online marketing!

Naam
Emailadres
Ik ontvang graag inspiratie

Het is gelukt!

Je aanmelding is succesvol gelukt.

Wij zullen je periodiek op de hoogte houden van online marketing tips en zullen je  inspiratie opsturen.

Bekijk hieronder direct onze e-books.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Sparren over dit onderwerp?

Laat deze kans niet liggen en neem contact op voor een vrijblijvende performance analyse!

Wat is Search AI?

Voor het grote publiek en de marketeers nog vrij onbekend, maar dit is de volgende stap in de bredere visie van Google om AI te verweven in het zoekproces. Door deze functionaliteit ontstaat er dynamische AI gegeneerde antwoorden die direct jouw vraag beantwoorden. Mensen zoeken niet meer zij vragen en willen daar direct een antwoord op hebben. Door deze nieuwe functionaliteit wordt het zoekresultaat niet meer beperkt tot blauwe links. De antwoordbox hoe dat zo mooi heet beantwoordt alle complexe vragen en bundelt informatie en links naar relevante bronnen. Voor adverteerders betekent dit een nieuwe manier van zichtbaar zijn: niet alleen in de traditionele zoekresultaten, maar ook in gegenereerde AI-antwoorden.

Waarom is dit relevant voor marketeers?

Het speelveld gaat veranderen en jij wilt voorop blijven lopen om relevant te blijven. Tot op heden kocht je zoekwoorden in en probeerde jij dan zo’n relevant mogelijk advertentie daaromheen te bouwen. Maar nu komt daar een extra laag bij: hoe goed je content en advertenties passen binnen de context die de AI genereert. In plaats van enkel te concurreren op zoekwoorden, wordt relevantie op inhoudelijk niveau nog belangrijker. Search AI haalt de kern uit zoekopdrachten en koppelt dit aan de meest logische en waardevolle antwoorden. De bezoeker vraagt en zoekt niet meer.

Wat zijn de voordelen van Search AI in Google Ads?

De voordelen voor adverteerders:

  • Betere aansluiting bij de zoekintentie: Google begrijpt beter dankzij AI wat de zoekintentie is van de klant.
  • Meer ruimte voor nuance: Google kan de content beter begrijpen, hierdoor kan AI beter de vraag van de bezoeker koppelen aan jouw advertentie, indien de inhoud relevant is.
  • Potentieel hogere conversiepercentage: Doordat de gebruiker vraagt en jij een kant en klaar antwoord hebt, stuur je relevantere kliks door naar de website met als gevolg dat het conversiepercentage zit stijgen.

Hoe verschijnen jouw advertenties binnen Search AI?

Binnen Search AI verschijnen advertenties als gesponsorde suggesties onderaan AI-antwoorden. Eigenlijk op dezelfde positie waar nu je zoekadvertentie staat. Google blijft doortesten met nieuwe formats en prompts. Op het moment dat jij een vraag stelt koppelt Google daar al direct een vervolgvraag aan op deze manier wilt Google ook echt een conversatie voeren en de bezoeker nog beter bedienen. De inhoud van je advertentie en de kwaliteit van je landingspagina is alles bepalend voor de zichtbaarheid van je advertentie. Dit is iets wat wij al zeker weten!

Wat kun je nú al doen om voorbereid te zijn?

Hoewel Search AI nog niet volledig live is in Europa, zijn er nu al een aantal concrete stappen die je kunt nemen:

  1. Zorg dat je landingspagina’s E-E-A-T-proof zijn (Expertise, Ervaring, Autoriteit, Betrouwbaarheid). Google’s AI zoekt naar betrouwbare informatiebronnen. Kijk samen met je klant en CRO specialist waar de optimalisaties liggen.
  2. Werk met duidelijke, informatieve content op je pagina’s, met antwoorden op veelgestelde vragen. Onthoudt de bezoekers zoekt niet meer maar vraagt.
  3. Optimaliseer op entiteiten i.p.v. alleen zoekwoorden. Schrijf je advertenties voor je persona’s. Zoekwoorden zijn achterhaald. BAM!
  4. Gebruik structured data (zoals FAQPage en Product markup) om context aan je content te geven. Dit is iets wat je samen met de SEO specialist kan oppakken om vindbaarheid te verbeteren.
  5. Monitor je zoektermenrapport en Performance Max data; dit zijn natuurlijk de optimalisaties die je moet blijven uitvoeren. Om waste binnen je advertenties te minimaliseren.

Is Search AI een gamechanger voor adverteren in Google?

Op korte termijn zal Search AI zeker impact hebben op hoe en waar advertenties worden weergegeven. Klanten vragen er nu al om en jij moet hier op inspringen. De aandacht verschuift van traditionele zoekresultaten naar AI gestuurde ervaringen. Google test nieuwe formats wat binnen nu en een korte tijd de norm binnen adverteren is. Voor adverteerders biedt dit niet alleen uitdagingen, maar juist ook kansen. Wie hier als eerste slim op inspeelt, heeft een voorsprong op de concurrentie. Het is nog veel belangrijker dat je kijkt naar de behoefte van de gebruiker en dat je hier op inspeelt met je advertentie.

Kortom: Search AI verandert het speelveld, maar biedt adverteerders volop ruimte om via automatisering, personalisatie en slimme targeting het verschil te maken.

Vaak gelezen en bekeken

Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.

Google Marketing Live 2025: zo verandert marketing in het AI-tijdperk
Blog
AI

Google Marketing Live 2025: zo verandert marketing in het AI-tijdperk

AI is geen hype meer. Het is de nieuwe realiteit van digitale marketing. Tijdens Google Marketing Live 2025 werd duidelijk dat adverteren fundamenteel verandert.

Het effect van AI overview op advertising
Blog
Google Ads

Het effect van AI overview op advertising

Met de komst van Google's AI Overview naar Nederland verandert het zoeklandschap ingrijpend. Deze AI-gegenereerde samenvattingen bieden directe antwoorden op zoekvragen, wat aanzienlijke gevolgen heeft voor betaalde advertenties. In deze blog duiken we in de impact op advertentieplaatsingen, context, klikfrequenties (CTR) en de strategische voordelen die dit met zich meebrengt.​

Succesvol adverteren via Meta in de vastgoedsector
Blog
Google Ads

Succesvol adverteren via Meta in de vastgoedsector

Online adverteren is een krachtig middel om je vastgoedbedrijf te laten groeien, maar met zoveel opties kan het lastig zijn om de juiste keuzes te maken. In dit blog leer je hoe je optimaal gebruik kunt maken van Meta advertenties voor makelaars en vastgoedbedrijven. We delen praktische tips, verdiepen ons in de belangrijkste aspecten van adverteren op Facebook en Instagram, en laten zien hoe je maximale resultaten kunt behalen. Lees verder en ontdek hoe je jouw advertenties voor vastgoed naar een hoger niveau tilt.

Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing

Vrijblijvende performance analyse

Jouw doel. Onze strategie.

Naam*
Bedrijfsnaam
Telefoon*
Email*
Iets over je situatie
Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing
Start jouw performance analyse

Bedankt voor je aanvraag

In het kort

De kennismaking

Tijdens het intakegesprek kijken we samen of er een goede match is tussen jouw behoeften en onze expertise.

De performance analyse

Wij duiken in de huidige fase van je bedrijf, concurrenten en de markt. Analyseren kanalen en komen met een hands-on aanpak.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Gratis tips & inspiratie

Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.

Let’s talk

Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.