Optimaliseer jouw website voor voice search

Optimaliseer jouw website voor voice search

Voice search is tegenwoordig razend populair, steeds meer mensen gebruiken spraakassistenten om hun zoekopdracht in te spreken. In 2025 maakt 20.5% van de wereldwijde bevolking gebruik van voice search. Er vindt een verschuiving plaats van tekstuele zoekopdrachten naar spraakgestuurde zoekopdrachten. Dit heeft invloed op de online vindbaarheid van je bedrijf en vraagt om een nieuwe aanpak voor jouw SEO-strategie. Meer weten over hoe jij jouw website optimaliseert voor voice search? In deze blog geven we je handige inzichten en concrete stappen om direct aan de slag te gaan.

Vrijblijvende performance analyse

Inhoudsopgave

Gratis tips & inspiratie

Wordt periodiek op de hoogte gehouden over online marketing!

Naam
Emailadres
Ik ontvang graag inspiratie

Het is gelukt!

Je aanmelding is succesvol gelukt.

Wij zullen je periodiek op de hoogte houden van online marketing tips en zullen je  inspiratie opsturen.

Bekijk hieronder direct onze e-books.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Sparren over dit onderwerp?

Laat deze kans niet liggen en neem contact op voor een vrijblijvende performance analyse!

Wat is voice search?

De technologie is geïntroduceerd om meer gebruikersvriendelijkheid te creëren; het biedt gemak, efficiëntie en handsfree opties. Met voice search spreek je jouw zoekopdracht in via bijvoorbeeld Google spraakassistent, zoals Google Assistent, maar ook Siri en Alexa zijn spraakassistenten. De technologie zet de ingestuurde spraakopdracht om in tekst en zoekt naar antwoorden. Afhankelijk van de spraakassistent die je gebruikt krijg je de resultaten terug als gesproken antwoord of als tekstueel antwoord.

Verschil tussen text search en voice search

Het verschil tussen text search en voice seach is de manier hoe de zoekopdracht wordt uitgevoerd. Bij text search typ je de zoekopdracht handmatig in, deze zoekopdracht bevat korte zoektermen. Met voice search spreek je de zoekopdracht in, vaak bestaande uit een volledige vraag, in bijvoorbeeld Google spraakassistent.

Invloed van voice search op SEO

Spraakgestuurde opdrachten hebben een grote invloed op SEO, het is van belang als bedrijf mee te gaan met deze trend en in te spelen op de invloed die spraakassistentie heeft op zoekgedrag.

Long tail keywords

Spraakgestuurde zoekopdrachten veranderen zoekoptimalisatie; er wordt een specifieke vraag gesteld aan de spraakassistent, waar de gebruiker antwoord op wil. De zoekopdracht bestaat uit long tail keywords in plaats van korte en losse keywords. 

Local SEO

Ook local SEO wordt steeds belangrijker, omdat voice search zoekopdrachten vaak locatiegericht zijn. Mensen gebruiken een spraakassistent als zij onderweg zijn, met als doel bedrijven, producten of diensten in de buurt te vinden.

Positie #0 en featured snippets

Spraakassistenten tonen slechts één resultaat die antwoord geeft op de zoekintentie van de gebruiker. Dit resultaat komt van een featured snippet, het bovenste resultaat in Google dat wordt gemarkeerd door een uitgelicht blok, ook wel positie #0.

Dit is hoe jij voice search zelf kunt toepassen

Voice search is dus niet meer weg te denken uit de SEO-strategie, des te belangrijker is het dan ook om jouw website te optimaliseren en in te spelen op het veranderende zoekgedrag van gebruikers. Hieronder concrete stappen waardoor jij als bedrijf gelijk aan de slag kan.

Voice search SEO

Techniek

  • Verbeter de laadtijd van je site: voice search draait om snelheid en je website moet daarin meegaan.
  • Zorg dat de website op mobiel perfect werkt, want spraakgestuurde zoekopdrachten komen grotendeels van mobiele gebruikers.
  • Google gebruikt structured data om te begrijpen waar je website over gaat. Zet dit in om extra informatie te geven over je bedrijf. Bij spraakgestuurde zoekopdrachten wordt er een specifieke vraag gesteld, die vraagt om specifiek antwoord. Door structured data toe te voegen aan je website kun je antwoord geven op die vraag.

On page

  • Gebruik bij het schrijven van content long tail keywords, die langer en natuurlijker klinken. Zorg dat jouw content zo kort en krachtig mogelijk antwoord geeft op de vraag en schrijf de content in natuurlijke zinnen. Jouw doel is positie #0.
  • Richt je op local SEO door local content te schrijven, zoals locatie gerichte keywords te gebruiken, bijvoorbeeld ‘marketing bureau Amsterdam’.
  • Optimaliseer je meta title en description met long tail keywords voor maximale relevantie en vindbaarheid.

Off page 

Als je nog geen Google Mijn Bedrijf-profiel hebt, maak die aan en vul alle informatie correct, volledig en duidelijk in. 

Linkbuilding

Linkbuilding is van belang om autoriteit en betrouwbaarheid op te bouwen in Google, kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit en draagt indirect bij aan de vindbaarheid van je website. Met voice search kun je meer focussen op lokale kwalitatieve backlinks, doordat het zich richt op local SEO.

Voice search advertising

Naast SEO hebben spraakgestuurde zoekopdrachten ook impact op advertising. Link jij in een ad door naar een vrij algemene landingspagina? Dan zal dit de zoekintentie van de gebruiker minder goed beantwoorden. Optimaliseer de landingspagina door kort en krachtig antwoord te geven op de spraakgestuurde opdracht van de lezer. Een goede landingspagina in Google Ads is dus van belang voor de online vindbaarheid.

Bij advertentiecampagnes heb je als bedrijf ook vaak te maken met uitsluitingszoekwoorden, om zoekwoorden uit te sluiten waarop je niet wil dat de advertentie getoond wordt. Met spraakgestuurde zoekopdrachten worden er long tail keywords gebruikt, waardoor uitsluitingszoekwoorden juist weer een belemmering kunnen vormen.

Leer meer over de toekomst van adverteren in onze blog over Search AI in Google Ads.

Voice search tools

Er zijn verschillende tools die je kan gebruiken om je website te optimaliseren voor voice search SEO. Google Search Console helpt je om long tail keywords te identificeren en Rank Math WordPress plugin helpt bij het implementeren van een schema markup voor je website, dit is van belang voor voice search.

Vaak gelezen en bekeken

Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.

Instagram SEO uitgelegd: 6 tips om jouw vindbaarheid te vergroten
Blog
SEO

Instagram SEO uitgelegd: 6 tips om jouw vindbaarheid te vergroten

In juli 2025 rolde Instagram een update uit waarmee openbare content van professionele accounts nu ook door zoekmachines zoals Google wordt gevonden. Extra reden dus om jouw posts te optimaliseren met SEO voor Instagram, zodat je niet alleen in de app zelf beter gevonden wordt, maar ook extern. In deze blog lees je hoe je met slimme Instagram SEO jouw zichtbaarheid op Instagram kunt vergroten.

Alles over Webflow en SEO uitgelegd!
Blog
SEO

Alles over Webflow en SEO uitgelegd!

Sinds november 2024 is onze website bij Chase Marketing gebouwd in Webflow. Niet omdat het de makkelijkste keuze is, maar omdat het platform ons maximale controle geeft over design én Webflow SEO. Toch is Webflow niet voor iedereen de beste oplossing. In deze blog delen we onze ervaringen, leggen we uit hoe Webflow omgaat met SEO, en staan we stil bij kritische kanttekeningen rondom Webflow redirects, de Webflow sitemap en de rol van editors. Ook lees je waarom samenwerken met een Webflow SEO expert vaak essentieel is.

Webflow website laten maken in 2025
Blog
eCommerce

Webflow website laten maken in 2025

Webflow is bezig aan een flinke opmars. Niet gek, want het is een van de weinige platformen die écht vrijheid geeft aan merken die kwaliteit en design belangrijk vinden. Geen gedoe met plug-ins, geen technische beperkingen en geen afhankelijkheid van developers. Gewoon een strakke website die snel laadt en er fantastisch uitziet.

Ben je benieuwd waarom steeds meer ondernemers en agencies overstappen op Webflow? En wil je weten wat het precies is, wat het kost en wanneer het voor jou een slimme keuze is? Dan zit je hier goed. In dit artikel leggen we alles uit wat je moet weten over een Webflow website laten maken.

Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing

Vrijblijvende performance analyse

Jouw doel. Onze strategie.

Naam*
Bedrijfsnaam
Telefoon*
Email*
Iets over je situatie
Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing
Start jouw performance analyse

Bedankt voor je aanvraag

In het kort

De kennismaking

Tijdens het intakegesprek kijken we samen of er een goede match is tussen jouw behoeften en onze expertise.

De performance analyse

Wij duiken in de huidige fase van je bedrijf, concurrenten en de markt. Analyseren kanalen en komen met een hands-on aanpak.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Gratis tips & inspiratie

Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.

Let’s talk

Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.