Online Marketing Begrippen

Online Marketing Begrippen

Door de invloed van de technologie op onze samenwerking, zijn er veel nieuwe begrippen ontstaan. Begrippen binnen de online marketing zijn vaak onduidelijk voor buitenstaanders. Vaak zijn het begrippen die buiten online marketing om niet worden gebruikt. Deze begrippenlijst met online marketing termen zal verduidelijking geven in de meest gebruikten begrippen in de online marketing.

Vrijblijvende performance analyse

Inhoudsopgave

Gratis tips & inspiratie

Wordt periodiek op de hoogte gehouden over online marketing!

Naam
Emailadres
Ik ontvang graag inspiratie

Het is gelukt!

Je aanmelding is succesvol gelukt.

Wij zullen je periodiek op de hoogte houden van online marketing tips en zullen je  inspiratie opsturen.

Bekijk hieronder direct onze e-books.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Sparren over dit onderwerp?

Laat deze kans niet liggen en neem contact op voor een vrijblijvende performance analyse!

Begrippen binnen online marketing

Bekijk ook onze blogs over SEO begrippen en SEA begrippen.

De meest voorkomende online marketing begrippen

Affiliate marketing

Het verkopen van andermans producten of het doorverwijzen van bezoekers naar andermans website tegen een bepaalde vergoeding. De vergoeding kan worden betaald voor elke bezoeker of aankoop op die website, afhankelijk van de afspraak die er is gemaakt.

Bedankpagina

Dit is een webpagina waar men op terecht komt nadat er een bestelling is geplaatst, voor een nieuwsbrief is aangemeld of een contactformulier hebt verzonden. De bedankpagina wordt door online marketeers gemeten om erachter te komen hoeveel mensen een waardevolle actie hebben uitgevoerd op de website.

Bing

De zoekmachine van Microsoft heet Bing en is de op een na grootste zoekmachine van Nederland en Europa. Bing wordt vaak gebruikt door mensen met een Windows computer, aangezien hier de standaard zoekmachine ingesteld staat op Bing.

Bing Ads

Het advertentieplatform van de zoekmachine Bing wordt Bing Ads genoemd. Door middel van dit platform is het mogelijk om advertenties te maken die jou producten en diensten weergeven in de zoekresultaten van deze zoekmachine.

BMM (Broad Match Modifier)

BMM is de afkorting voor de term Broad Match Modifier en is een van de zoektypes van zoekwoorden. Met deze zoektype zorg je ervoor dat jouw advertenties gevonden worden op sterk lijkende varianten, typfouten, enkelvoud, meervoud en afkortingen van het zoekwoord. Door het '+' teken voor je zoekwoord te plaatsen zorg je ervoor dat deze Broad Match Modified wordt.

Conversie-optimalisatie

Conversie-optimalisatie wordt vaak gebruikt binnen de online marketing. Deze term wordt gebruikt om het efficiënter realiseren van conversies aan te duiden. Of wel, het optimaliseren van de kans dat een website bezoeker een conversie oplevert.

Conversieratio / Conversiepercentage

Het percentage conversies dat voortvloeit uit het aantal gebruikers op de website is het conversiepercentage, ook wel conversieratio genoemd.

Conversies

Een bezoeker die overgaat tot een waardevolle actie wordt een conversie genoemd. Een waardevolle actie kan voor elk bedrijf anders zijn. Vaak wordt hiermee bedoeld een aankoop, brochure aanvraag, contact aanvraag of iemand die een mailtje stuurt of belletje geeft.

Conversiewaarde

Dit is de waarde die je mee geeft aan een conversie. In het geval van e-commerce is de conversiewaarde vaak de waarde van het product in euro's.

CPA (Cost per Aquisition of Cost per Action)

CPA is de afkorting voor Cost per Acquisition of Cost per Action. Binnen online advertising zijn dit beide afrekenmodellen, waarbij er pas wordt betaald zodra er een bepaalde actie wordt ondernomen.

CPC (Cost per Click)

De kosten per klik is de Nederlandse vertaling van de Engelse term Cost per Click. Het is een biedstrategie binnen online advertising platformen waarbij de adverteerder betaald per klik op de advertentie. CPC is een van de bekendste biedstrategieën die er is.

CPM (Cost per Mille)

CPM staat voor Cost per Mille en betekent in het Nederlands kosten per duizend. Dit is een biedstrategie binnen online advertising platformen waarbij er wordt betaald per duizend weergaven.

CTR (Click Through Rate)

De Click Through Rate is het aantal mensen dat klikt op advertentie ten opzichte van het aantal mensen dat de advertentie heeft gezien. Met de CTR kan je goed zien hoe aantrekkelijk en/of interessant mensen de advertentie vinden.

E-commerce

E-commerce, een veelvoorkomende marketingterm en staat voor alle online handel die er plaatsvindt. Hierbij kan je denken aan aankopen van producten in een webshop.

Exact zoeken

Door middel van exact zoeken kun je jouw advertenties laten zien aan mensen die zoeken naar exact jouw zoekwoord. Andere variaties zijn woordgroep zoeken en breed zoeken.

Facebook Ads

Het advertentieplatform van Facebook wordt Facebook Ads genoemd. Hierop kunnen advertenties worden gemaakt die vervolgens worden weergeven binnen Facebook maar ook binnen Instagram.

Facebook Pixel

Met een Facebook Pixel kun je alle websitebezoekers van jouw website meten en in kaart brengen. Het is een stukje code die je op de website plaatst. Dankzij de Pixel kun je onder andere je doelgroepen segmenteren. Dit is erg handig als je remarketing doelgroepen of look-a-like doelgroepen wilt gebruiken.

GDPR

GDPR is de afkorting van de term General Data Protection Regulation, dat is de Engelste term voor het Nederlandse Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG). In deze verordening staan regels beschreven over de verwerking van persoonsgegevens door particuliere bedrijven en overheidsinstanties. Lees hier hoe wij jou kunnen helpen met het GDPR proof maken van de website.

Gemiddelde positie

Dit laat zien welke positie, gemiddeld genomen, jouw advertentie wordt weergeven binnen de zoekresultaten van de zoekmachine.

Google Ads

Google Ads is het advertentieplatform van Google waarop de advertenties gemaakt kunnen worden. Het advertentieplatform had voorheen de naam: Google AdWords. Via dit platform is het mogelijk om bijvoorbeeld zoekcampagnes, shoppingcampagnes en displaycampagnes te maken.

Google Analytics

Met Google Analytics is het mogelijk bepaalde statistieken van jouw website bij te houden. Het is een gratis dienst vanuit Google, en om er gebruik van te maken dien je een stukje code op jouw website te plaatsen. Door deze dienst kom je veel meer te weten over de bezoekers op je website. Enkele voorbeelden die Google Analytics je kan vertellen zijn: het gedrag van de bezoeker, de aantallen, welke webpagina's populair zijn en hoeveel conversies er vorige week zijn binnengekomen.

Google Display Netwerk

In het display netwerk van Google kun je adverteren op andere websites dan Google zelf. Deze website zijn aangesloten als partner van Google en behoren tot de zogenoemde displaypartners. Hierdoor kan je via Google Ads je advertenties vertonen op partnersites zoals nu.nl, funda.nl of 2 miljoen andere websites.

Google Shopping

Google Shopping is een advertentiekanaal van Google waarop producten kunnen worden gepromoot. De advertenties van de producten zijn voorzien van een foto van het product met een beschrijving, prijs, titel en de naam van de winkel. Op deze manier kan de consument snel de producten vergelijken met concurrenten.

Google Tag Manager

Dit is een gratis tool van Google waarmee je zelf gemakkelijk scripts of stukjes codes kunt toevoegen aan je website. Hierdoor ben je niet afhankelijk van je webbouwer en kun je snel codes van verschillende tools op je website plaatsen.

HTML

HTML is de afkorting voor HyperText Markup Language en is de standaard opmaaktaal die wordt gebruikt op webpagina's.

IP-Adres

Iedere computer die is verbonden met het internet heeft een IP-adres. Het IP-adres staat voor Internet Protocol adres. Met het IP-adres weten de routers welke informatie er naar welke computer gestuurd moet worden.

Klikken

Als een online marketeer het heeft over klikken dan wordt daarmee bedoeld alle mensen die op jouw advertentie of zoekresultaat klikken. Binnen Google Ads is het mogelijk om de biedstrategie CPC te gebruiken, hierbij betaal je per klik op je advertentie een bepaald bedrag.

KPI

KPI staat voor kritieke prestatie indicatoren, ook wel key performance indicator genoemd in het Engels. Het zijn maatstaven voor bedrijven om de prestaties van het bedrijf te analyseren. Voor elk bedrijf kunnen de KPI's verschillen.

Kwaliteitsscore

De score die Google geeft aan je zoekwoorden worden kwaliteitsscores genoemd. De kwaliteitsscores worden gebaseerd op de verwachte CTR, de advertentierelevantie en de ervaring op de bestemmingspagina.

Landingspagina

Dit is de webpagina waarop degene die op je advertentie op zoekresultaat klikt terecht komt.

Lead

Een persoon die interesse toont in de producten, diensten of informatie op de website wordt gezien als een lead. Vaak hebben leads daarvoor een bepaalde actie gedaan zoals informatie aangevraagd, een mail gestuurd of een telefoontje gegeven.

Local SEO

Lokale search engine optimization is een onderdeel binnen de algemene term SEO. Door het verbeteren van de local SEO, verbeter je de vindbaarheid van jouw website bij lokale zoekopdrachten.

Long tail zoekwoorden

Binnen online marketing wordt er onderscheid gemaakt tussen short tail- en long tail zoekwoorden. Hierbij gaat het om het aantal woorden van een zoekopdracht. Zodra het aantal woorden van een zoekopdracht 3 of meer woorden zijn wordt dit gezien als een long tail zoekwoord. Vaak zijn dit specifiekere zoekopdrachten met minder volume in vergelijking met short tail zoekwoorden. Doordat het specifiekere termen zijn kan het alsnog erg interessant zijn voor bedrijven om op te richten.

Marketingfunnel

Vaak wordt er gesproken over een zogenoemde marketingfunnel, maar wat houdt dit in? Een klant heeft (vaak) meerdere contactmomenten met het bedrijf voordat de klant overgaat tot aankoop of conversie. Hoe specifieker een klant is in de zoekopdracht, hoe lagere diegene zich in de funnel bevindt. Het hele proces van awareness naar uiteindelijk de aankoop wordt de marketingfunnel genoemd.

On-page SEO

On-page SEO is een van de onderdelen van zoekmachine optimalisatie. Bij on-page SEO optimaliseer je verschillende onderdelen op een pagina, zodat die pagina zo hoog mogelijk scoort binnen de zoekmachine. Voor een uitgebreide uitleg over on-page SEO wordt er naar ons blog verwezen die hier specifiek op in gaat.

Organische Resultaten

Binnen de online marketing verwijst een organische resultaat naar een niet-betaalde resultaat. Deze resultaten staan op de zoekmachines onder de betaalde resultaten.

Remarketing

Een veel gebruikte term is remarketing. Het is een vorm van adverteren door je advertenties alleen te laten zien aan mensen die een bepaalde interactie hebben gehad met je website. Op deze manier kun je product X opnieuw tonen aan mensen die op de productpagina zijn geweest van product X. In de praktijk is dit vaak een zeer effectieve manier om potentiële klanten alsnog over de streep te krijgen.

ROAS

ROAS is de afkorting van de term Return On Advertising Spend. Hierbij bereken je hoe effectief jouw campagne of zoekwoord is geweest. Het getal komt voort door de totale conversiewaarde te delen door de totale kosten. In Google Ads kun je de ROAS ook gebruiken als biedstrategie voor je campagnes. Lees hierover mee in onze blog over van ROAS naar POAS.

ROI

ROI (volledige term: Return On Investment) is een berekening dat laat zien wat de opbrengst is op eerdere investeringen. Investeerder gebruiken deze berekening vaak om te kijken of de investering aantrekkelijk genoeg is. De ROI is te berekenen door de volgende formule: (verwachte) opbrengst / kosten (investering) x 100%.

SEA

Een dienst die wij aanbieden is SEA, afkorting voor Search Engine Advertising. De Nederlandse term voor SEA is zoekmachine adverteren. Hiermee wordt bedoeld dat je met een advertentie in de zoekmachine komt te staan. Bekende zoekmachines zijn Google en Bing. Het is een zeer effectieve manier om op korte termijn veel verkeer naar je website te leiden.

SEO

Een andere dienst die wij aanbieden is SEO, afkorting voor Search Engine Optimization. In het Nederlands wordt dit zoekmachine optimalisatie genoemd. Hierbij probeer je zo hoog mogelijk binnen de organische zoekmachine resultaten te komen. Dit kan behaald worden door verschillende SEO-technieken te gebruiken.

Short tail zoekwoorden

Er wordt onderscheid gemaakt tussen long- en short tail zoekwoorden. Een zoekwoord van 1 of 2 woorden lang wordt gezien als een short tail zoekwoord en is een vaak wat algemenere term. Ondanks dat short tail zoekwoorden algemeen zijn, zijn ze vaak wel interessant, omdat hier meer volume op zit in vergelijking met de long tail zoekwoorden.

Sitemap

In een sitemap vind je een lijst met alle webpagina's van de website. Binnen de SEO is het een manier om zoekmachines op een centrale plek alle pagina's aan te bieden die zij mogen ranken. Maar het kan ook handig zijn voor websitebezoekers, zodat zij gelijk overzichtelijk hebben welke webpagina's zij kunnen bezoeken.

Technische SEO

Een onderdeel binnen SEO is technische SEO. Alles wat niet met de inhoud van je website te maken heeft, valt onder technische SEO. Voorbeelden hiervan zijn de structuur van je website, de URL, de domeinnaam, website snelheid en website veiligheid.

Uitsluitingszoekwoorden

Uitsluitingszoekwoorden worden vaak ook negatieve zoekwoorden genoemd. Deze zoekwoorden kun je toevoegen aan je campagnes om ervoor te zorgen dat je niet meer gevonden wordt op deze termen. Door dit te doen zorg je ervoor dat je in de toekomst relevanter gevonden wordt.

URL

De afkorting URL staat voor Uniform Resource Locator en geeft een verwijzing aan naar een bron op het internet. In de zoekbalk van je webbrowser kan je een URL typen, met als doel om naar die website te surfen.

USP

Unique Selling Point is de volledige term van USP en wordt vaak gebruikt in de marketingbranche. Een USP geeft aan wat het bedrijf onderscheidend maakt ten opzichte van de concurrenten. Enkele voorbeelden van USP's zijn kennis, unieke producten, lage prijs en de bedrijfslocatie.

Vertoningen

Een vertoning wordt ook wel een impressie genoemd en geeft aan hoe vaak de advertentie of zoekresultaat is gezien. Zodra de advertentie of zoekresultaat wordt weergeven binnen de zoekmachine of social media feed, dan wordt dat gerekend als één vertoning.

Vertoningsaandeel

Het vertoningsaandeel is het percentage vertoningen dat bijvoorbeeld een advertentie is weergeven gedeeld door de het geschatte aantal vertoningen waarvoor je in aanmerking kwam.

Webshop

Een webshop is een online winkel waarin mensen producten kunnen aanschaffen. Op deze pagina leggen we verder uit hoe wij kunnen helpen bij het maken van een webshop.

Website

De betekenis van een website is een plek op het internet waar zich informatie bevindt over een bepaald onderwerp. Onder andere bedrijven zijn vaak in het bezit van een website om hun informatie te delen. Op deze pagina leggen we verder uit hoe wij kunnen helpen bij het maken van een website.

Website autoriteit

De autoriteit van een website is de waarde die de website heeft. Door onder andere deze waarde te verhogen is het mogelijk om hogere posities te krijgen binnen zoekmachines. Er zijn meerdere manieren om de website autoriteit te verhogen. Een bekend voorbeeld hiervan is linkbuilding.

Website hosting

Bij website hosting bieden particulieren of bedrijven een ruimte aan, waarop informatie, afbeeldingen of andere inhoud wordt opgeslagen die kunnen worden bereikt met een website. Het is belangrijk om een goede hosting partij te kiezen die snel internet levert. Op deze manier bied je de websitebezoekers de beste gebruikerservaring. Lees hier meer over onze website hosting en wat wij voor jou kunnen betekenen.

Zoeken op woordgroep

Onder andere binnen Google Ads is het mogelijk om je zoekwoorden op woordgroep in te kopen. Hiermee geef je Google een klein beetje speling, waardoor je op meer termen gevonden kan worden ten opzichte van exacte zoekwoorden. Dit is ook een mooie manier om nieuwe zoekwoorden te vinden.

Zoekmachine

Dit is een programma (vaak een website) waar iemand informatie kan opzoeken in een bepaalde database. De bekendste zoekmachine van de wereld is Google.

Zoeknetwerk  

Het zoeknetwerk van Google zijn alle zoeksites van Google en Google zelf. Google Maps, Google Shopping en Google Afbeeldingen zijn voorbeelden van het zoeknetwerk van Google.

Zoektermen

Een zoekterm is een los zoekwoord, meerdere zoekwoorden aan elkaar of een hele zin dat in de zoekbalk van een zoekmachine wordt ingevoerd.

Zoektypes

Binnen SEA is het mogelijk om zoekwoorden in te kopen. De zoekwoorden kun je inkopen op verschillende manieren en dit wordt zoektypes genoemd. Voorbeelden van zoektypes zijn exact, woordgroep en breed. Met het exact inkopen van je zoekwoorden wil je alleen gevonden worden op precies dat zoekwoord. Door woordgroep zoekwoorden te gebruiken geef je Google al iets meer speling en mag je gevonden worden op zinnen waarin jouw zoekwoorden in voor komen. Bij het breed inkopen van je zoekwoorden kun je ook gevonden worden op synoniemen en vergelijkbare woorden.

Zoekwoorden

Een zoekwoord is een woord of meerdere woorden waarmee iemand een zoekopdracht doet binnen een zoekmachine.

Vaak gelezen en bekeken

Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.

Conversion Rate Optimization (CRO) in je marketingmix
Blog
Online Marketing

Conversion Rate Optimization (CRO) in je marketingmix

Ben je benieuwd hoe Conversie Optimalisatie (CRO) de rest van je online marketingstrategie versterkt? Het integreren van CRO in je marketingmix is niet alleen een slimme zet, het is cruciaal voor het maximaliseren van je online performance. We zullen je in deze blog helemaal meenemen om conversie optimalisatie en andere essentiële onderdelen van je online marketingstrategie te verkennen. Zo gaan we kijken hoe CRO naadloos aansluit bij kanalen als Google Ads, Social Media Ads en SEO. Maar eerst de betekenis van CRO.

Cache: Wat is cache en hoe kan ik de cache legen?
Blog
Handleidingen

Cache: Wat is cache en hoe kan ik de cache legen?

De cache van een website of pagina legen heeft als gevolg dat de laatste versie van de website of pagina wordt geladen. In deze blog leggen we uit wat er bij caching gebeurt en hoe je je cache kan legen.

Robots metatag en X-Robots-Tag; waarom en hoe gebruik je ze?
Blog
SEO

Robots metatag en X-Robots-Tag; waarom en hoe gebruik je ze?

Het goed begrijpen en beheren van het crawlen en indexeren van je pagina’s is een zeer belangrijk aspect van SEO. Technische SEO kan behoorlijk ingewikkeld zijn, maar robots meta-tags lijken ingewikkelder dan dat ze zijn. In deze blog lees je wat een metatag is, welke metatags er zijn en hoe je ze toepast.

Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing

Vrijblijvende performance analyse

Jouw doel. Onze strategie.

Naam*
Bedrijfsnaam
Telefoon*
Email*
Iets over je situatie
Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing
Start jouw performance analyse

Bedankt voor je aanvraag

In het kort

De kennismaking

Tijdens het intakegesprek kijken we samen of er een goede match is tussen jouw behoeften en onze expertise.

De performance analyse

Wij duiken in de huidige fase van je bedrijf, concurrenten en de markt. Analyseren kanalen en komen met een hands-on aanpak.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Gratis tips & inspiratie

Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.

Let’s talk

Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.