Waarom een sitemap belangrijk voor je website is

Waarom een sitemap belangrijk voor je website is

In deze blog leggen we uit waarom het zo belangrijk voor je website is om een goed gestructureerde sitemap te hebben.

Vrijblijvende performance analyse

Inhoudsopgave

Gratis tips & inspiratie

Wordt periodiek op de hoogte gehouden over online marketing!

Naam
Emailadres
Ik ontvang graag inspiratie

Het is gelukt!

Je aanmelding is succesvol gelukt.

Wij zullen je periodiek op de hoogte houden van online marketing tips en zullen je  inspiratie opsturen.

Bekijk hieronder direct onze e-books.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Sparren over dit onderwerp?

Laat deze kans niet liggen en neem contact op voor een vrijblijvende performance analyse!

Een gestructureerde sitemap

Een sitemap kan je vergelijken met de inhoudsopgave van een boek, maar dan voor een website. Het is een lijst van alle pagina’s die systematisch geordend zijn, althans dat is de bedoeling. In de praktijk lijkt dit vaak toch lastiger te zijn dan de meesten denken.

Wat is een sitemap

Zoals hierboven geschreven kan je een sitemap definiëren als een inhoudsopgave van een website. Sitemaps zijn er in twee vormen; visueel en XML. De visuele sitemap is bedoeld voor bezoekers en helpt de gebruiker op de website te navigeren. Deze sitemap is vaak een pagina waar alle pagina’s binnen de website op staan. Dit zien we vaak bij grotere websites die veel pagina’s hebben.De XML sitemap is bedoeld voor de zoekmachines zoals Google om een website te indexeren. Deze sitemap is niet voor de bezoekers van een website bedoeld. In deze blog bespreken we de XML sitemap.

Waarom is een XML sitemap nodig?

Een sitemap helpt zoekmachines beter te begrijpen hoe de site georganiseerd is. Hierdoor is het makkelijker voor crawlers, zoals de Google bot, om de site op de meest efficiënte manier te crawlen. De sitemap vertelt de crawler welke pagina’s en bestanden belangrijk zijn, maar ook hoe vaak de pagina gewijzigd wordt, alternatieve taalversies en wanneer de pagina voor het laatst bijgewerkt is.

Sitemaps helpen crawlers beter te indexeren

Google geeft aan een voorstander van sitemaps te zijn. Zonder sitemap kunnen webcrawlers nieuwe of recent bijgewerkte pagina's over het hoofd zien als er geen sitemap is. Dit is voornamelijk het geval bij grote websites. Daarnaast crawlen crawlers niet elke dag je website, dus is een sitemap een eenvoudige manier om aan te geven wanneer je content hebt bijgewerkt. Hoe vaker je website geïndexeerd wordt des te sneller zoekmachines je nieuwe inhoud opnemen.

Crawl budget

Google is enorm, maar het moet nog steeds zijn middelen verstandig gebruiken. Google wijst een bepaald "budget" van zijn GoogleBot-tijd toe aan sites. Het crawlt niet elke pagina van uw site in één keer. Middels een XML sitemap geef je aan welke pagina’s het meest belangrijk zijn en wanneer deze gewijzigd zijn.

Sitemaps repareren missende interne links

Google geeft aan dat hun webcrawlers meestal het grootste gedeelte van de site kunnen ontdekken. Echter geven ze aan dat dit bij de sites zijn met correct gelinkte pagina’s. Het is dus niet vanzelfsprekend dat de webcrawlers altijd de waardevolle pagina’s van de site ontdekken. Of een bedrijf nu goed gelinkte pagina's heeft of inhoud die geïsoleerd is of niet goed gelinkt, een sitemap kan fungeren als een brug om de inhoud bij elkaar te brengen, in plaats van elke pagina na te lopen om interne links te verbeteren.

Hoe ziet een sitemap eruit?

De meeste CMS systemen zullen automatisch een XML sitemap genereren. Als je gebruik maakt van WordPress kun je eenvoudig een sitemap instellen middels een plugin als Rank Math of Yoast SEO.Een sitemap folder ziet er als volgt uit:[caption id="attachment_9344" align="alignnone" width="961"]

sitemap xml Chase Marketing

Sitemap van Chase Marketing[/caption]Heb je een website in meerdere talen? Maak voor iedere taal een aparte XML sitemap aan.

Opnemen en niet opnemen van pagina’s in een sitemap

De sitemap wordt automatisch gegenereerd, maar dit betekent niet dat je er geen aanpassingen aan kunt doen. Je hebt de optie om bepaalde pagina’s of categorieën uit je sitemap te sluiten of toe te voegen. Deze pagina’s en categorieën worden dan of wel of niet via de sitemap gecrawld. Zo kun je de sitemap helemaal op maat van je website maken en Google ondersteunen in het crawlen van je website!

Verwijzing vanaf je Robots.txt bestand

Om de crawlers, zoals de Google Bot, te helpen met het sneller vinden van je sitemap, kan je de sitemap in je robots.txt bestand plaatsen. Zodoende weet de crawler waar je sitemap of meerdere sitemaps staan en kunnen ze beginnen met het uitlezen van je website.

Tip van de dag

Zoekmachines zijn gek op sitemaps. Het helpt ze pagina’s makkelijker en sneller te vinden, maar ook hoe de website is opgebouwd. Voeg daarom je XML sitemap ook toe aan Google Search Console en je robots.txt bestand. Zo worden ook de pagina’s die dieper in je website liggen of geen interne linking hebben gevonden!Daarnaast kun je na het indienen van de sitemap in de Google Search Console controleren of je sitemap goed wordt gecrawld en geïndexeerd.

Hulp bij jouw sitemap?

Wil jij hulp hebben bij het optimaliseren van jouw sitemap? Stuur deze blog en jouw probleem naar info@chasemarketing.nl en wij geven eenmalig gratis adviezen over het verbeteren van jouw sitemap. Waarom? Dit help Google om jouw website beter op te nemen in de zoekresultaten!

Vaak gelezen en bekeken

Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.

Shopify SEO-migratie: hoe ziet dit proces eruit?
Blog
Shopify blogs

Shopify SEO-migratie: hoe ziet dit proces eruit?

Heb je genoeg van je huidige webshop platform en wil je iets wat sneller, gebruiksvriendelijker en beter schaalbaar is? Dan is het tijd om te denken aan een Shopify migratie! In deze blog duiken we dieper in de wereld van Shopify en hoe je er voor kunt zorgen dat je je website in een keer perfect overzet. Wat zijn de stappen, waar moet je deze uitvoeren en hoe doe je dat? Pak je koffie en laten we erin duiken!

Lightspeed SEO, alles wat je moet weten
Blog
SEO

Lightspeed SEO, alles wat je moet weten

Lightspeed is een krachtig e-commerceplatform met veel voordelen. Het CMS kent een geschiedenis met een hoog gebruiksgemak en veel standaardopties om goed te scoren in de rankings van zoekmachines. De gebruiksvriendelijkheid van het CMS kan al flink helpen met het opzetten van een basis voor SEO, wij leggen je in dit blog uit hoe je met behulp van SEO echt kunt uitblinken met je Lightspeed webshop.

Google core update augustus 2024, de effecten en ons advies
Blog
SEO

Google core update augustus 2024, de effecten en ons advies

De Google core update van augustus 2024 heeft veel buzz veroorzaakt binnen de SEO-gemeenschap en ondernemers. Elke core update heeft invloed op de manier waarop zoekresultaten worden weergegeven, en de augustus update is geen uitzondering. Het is daarom cruciaal om te begrijpen wat deze update inhoudt en hoe je website mogelijk wordt beïnvloed.

Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing

Vrijblijvende performance analyse

Jouw doel. Onze strategie.

Naam*
Bedrijfsnaam
Telefoon*
Email*
Iets over je situatie
Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing
Start jouw performance analyse

Bedankt voor je aanvraag

In het kort

De kennismaking

Tijdens het intakegesprek kijken we samen of er een goede match is tussen jouw behoeften en onze expertise.

De performance analyse

Wij duiken in de huidige fase van je bedrijf, concurrenten en de markt. Analyseren kanalen en komen met een hands-on aanpak.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Gratis tips & inspiratie

Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.

Let’s talk

Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.