Inhoudsopgave
Sparren over dit onderwerp?
Laat deze kans niet liggen en neem contact op voor een vrijblijvende performance analyse!
De magie van een POAS-strategie
POAS, volledige uitgeschreven Profit on Ad Spend. Is de nieuwe maatstaf in het online marketing landschap. Deze metric zegt je misschien iets minder dan bijvoorbeeld een ROAS, maar neem van mij aan dit is de toekomst van je advertising strategie. Eigenlijk gaat de POAS-strategie nog net iets verder dan een ROAS-strategie, in deze blog leggen we je uit wat de verschillen zijn en hoe je het kunt inzetten.
Om een POAS-strategie in te zetten moet je beginnen met het nauwkeurig bijhouden van je uitgaven en inkomen, op deze manier kan je de nettowinst bepalen. Deze informatie helpt je om beter te begrijpen welke campagnes er daadwerkelijk winst opleveren, want een hoge ROAS op een artikel zegt natuurlijk niet zo veel als de marges klein zijn op het product.
Door op de juiste manier POAS te gebruiken en regelmatig je strategieën te herzien en aan te passen, kun je een effectievere advertising campagne voeren die niet alleen meer verkeer en conversies genereert, maar ook je algehele winst verhoogt. En dit is uiteindelijk wat er onderaan de streep telt, ondernemers willen liever meer winst dan meer omzet!

De formules uitgelegd:
- ROAS = Totale Opbrengst ÷ Advertentiekosten
- POAS = Werkelijke Winst ÷ Advertentiekosten
Zoals eerder benoemd kan de ROAS misleidend zijn omdat het niets zegt over marges, vaste kosten, verzendkosten en overige variabele kosten. POAS kan gegevens en inzichten tonen die de omzet niet kan tonen. Het omvat andere kosten, winstmarges en productmarges in de berekening, waardoor adverteerders transparant kunnen zijn naar alle belanghebbenden.
POAS kan je helpen je campagne te optimaliseren, omdat het je een breder beeld geeft van wat inkomsten genereert en wat niet. Je kunt meer bieden op de winstgevende campagnes en de campagnes stoppen of pauzeren die geen rendement opleveren. Dit vermindert niet alleen je advertentiekosten, maar kan ook je winst verhogen.
{{ebook-component}}
De 3 stappen die je moet zetten om aan de slag te gaan met POAS.
- Bepaal je brutowinstmarges
Je moet de verschillen kunnen uitrekenen tussen je vaste kosten en Google Ads kosten. Dit vergt even wat tijd om het uitrekenen (mocht je dit nog niet gedaan hebben), maar je hebt er wel wat aan. Vervolgens kan je met deze gegevens een koppeling maken met Google Ads door middel van een spreadsheet of een software tool.
- Wijs je brutowinstmarges toe aan je advertenties
Je kan je brutowinst doorsturen naar Google, hiermee voed je het algoritme en begrijpt Google beter waarop ze moeten sturen.
- Doel ROAS veranderen naar doel POAS.
Nadat je een brutowinstmarges hebt uitgerekend en je een koppeling gemaakt hebt met Google kan je een POAS-strategie toepassen. Dit kan je doen op dezelfde manier als een ROAS, er wordt geadviseerd om te streven naar een winst doel van 120-150%.
Let wel op dat je biedstrategie pas om zet als je POAS-conversietag 50 conversies heeft binnengehaald, dan pas heeft Google genoeg data en voorkom je dat je met het wisselen van de strategie terugvalt in de leerfase.
De overstap van ROAS naar POAS
ROAS-strategie is nog steeds geliefd en waardevol, en het werkt ook zeker nog heel goed in sommige campagnes. Maar het doel van veel bedrijfseigenaren is winst maken, hierdoor is sturen op POAS tegenwoordig een duurzamere strategie. Het is een directe metric in online adverteren die eenvoudig te gebruiken en te begrijpen is.
Als je nu begint met de verandering in je zoekcampagnes en shoppingcampagnes, kun je zeker je concurrenten overtreffen in het succesvol genereren van waardevolle verkopen. Dus als ik jou was, zou ik het risico nemen voor een grote impact op je bedrijf en beginnen met werken met POAS!

Vaak gelezen en bekeken
Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.
.png)
Adverteren in ChatGPT: Hoe en wanneer kun je het inzetten?
Leer alles over Adverteren in ChatGPT en ontdek wat het betekent voor jouw marketingstrategie, hoe het werkt, wat je nu al kunt doen en waar deze nieuwe advertentievorm naartoe gaat.

Wat is de nieuwe Componentenstudio in Google Ads?
Google Ads heeft een nieuwe functie gelanceerd: de Componentenstudio. Een creatieve hub waar je met behulp van AI direct binnen het Google Ads-platform afbeeldingen en video’s kunt maken, bewerken en personaliseren. Geen externe tools meer nodig, alles wat je nodig hebt om je advertenties visueel te versterken, vind je nu op één plek.
De Componentenstudio is ontworpen om het creatieve proces te versnellen en te vereenvoudigen. Vooral voor marketeers en adverteerders die regelmatig A/B-testen draaien of snel varianten willen aanmaken voor verschillende doelgroepen, is dit een flinke stap vooruit.
Download <span class="rt-h3-onyx">target-ROAS eBook</span>
Gratis tips & inspiratie
Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.
Let’s talk
Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.

