Starten met Google Ads scripts

Starten met Google Ads scripts

Ooit gehoord van Google Ads scripts, maar er nog niet hands on mee gewerkt? In deze blog nemen we je mee in de magische wereld van Google Ads scripts: wat ze zijn, wat je er mee kan en hoe je ze toevoegt aan je Google Ads account. Daarnaast geven we je een aantal van onze favoriete scripts mee die jou meer inzicht geven in wat er gebeurt onder de motorkap van het nieuwe campagnetype van Google: Performance Max.

Vrijblijvende performance analyse

Inhoudsopgave

Gratis tips & inspiratie

Wordt periodiek op de hoogte gehouden over online marketing!

Naam
Emailadres
Ik ontvang graag inspiratie

Het is gelukt!

Je aanmelding is succesvol gelukt.

Wij zullen je periodiek op de hoogte houden van online marketing tips en zullen je  inspiratie opsturen.

Bekijk hieronder direct onze e-books.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Sparren over dit onderwerp?

Laat deze kans niet liggen en neem contact op voor een vrijblijvende performance analyse!

Wat zijn Google Ads scripts eigenlijk?

Kort gezegd: Google Ads scripts zijn stukjes JavaScript-code die je kan toevoegen aan je Google Ads account om bijvoorbeeld bepaalde processen te automatiseren of om wijzigingen in bulk aan te brengen. Kortom, een digital wizard in je toolbox! En het mooie is: iedereen met een beetje voorkennis kan een Google Ads script installeren. Ook worden er binnen de PPC community veel scripts gedeeld, bijvoorbeeld op LinkedIn.

Wat kan je met Google Ads scripts?

Je kan echt een hoop met Google Ads scripts. Ze kunnen je bijvoorbeeld tijd besparen door repetitieve taken te automatiseren. Zo kan je je concentreren op de écht belangrijke zaken, zoals strategie en creativiteit.

Maar het gaat verder dan tijdsbesparing. Een van onze favoriete toepassingen van Google Ads scripts is dat je van Performance Max campagnes data kunt exporteren voor analyse die je in de standaard interface van Google Ads niet kunt inzien. Waar het voorheen nogal een black box was waar Google je Performance Max budget precies uitgeeft en op welke zoekwoorden je via Performance Max campagnes gevonden wordt, is dat met Google Ads scripts een stuk inzichtelijker geworden!

Google Ads script toevoegen: een stappenplan

Het is tijd om het geleerde in praktijk te brengen en een script toe te voegen aan je account! Voordat we je een paar scripts meegeven is hier een stappenplan voor de implementatie:

  1. Log in op je Google Ads account.
  2. Klik bovenin op het gereedschapsicoontje: ‘Tools en instellingen’.
  3. Hier zie je de optie 'Scripts'. Klik daarop!
  4. Nu kom je op de pagina waar je alle scripts ziet die je hebt (of nog niet 😉).
  5. Klik op de blauwe '+' knop om een nieuw script toe te voegen.
  6. Kopieer en plak de JavaScript-code van je script in het daarvoor bestemde veld.
  7. Geef je script een naam en klik op 'Opslaan'.
  8. De kans bestaat dat je het script ook nog moet autoriseren voordat je het kunt draaien.
  9. Test je script altijd eerst voordat je het activeert. Better safe than sorry!
  10. Blij met het resultaat? Activeer je script en let the magic happen!

Onze favoriete Performance Max scripts bij Chase Marketing

Hier bij Chase Marketing hebben we een aantal favoriete Performance Max scripts die we regelmatig gebruiken. Hier zijn ze:

Search category insight script van Mike Rhodes

Altijd al afgevraagd via welke zoekwoorden je PMAX conversies nu precies binnenkomen en waar de meeste kliks en impressies heen gaan? In Google Ads is dit niet standaard te zien, wat het analyseren van je PMAX campagnes soms lastig maakt. Google is wel bezig met een update uitrollen waarmee dit wel mogelijk wordt, maar dit is nog lang niet voor iedereen zichtbaar. Dit script laat je echter wel precies zien welke zoektermen jouw PMAX klikken en conversies binnenhalen! Zo ziet dat er uiteindelijk uit:

search category insights

Je hoeft het script alleen maar hier vandaan te kopiëren en toe te voegen in Google Ads, een lege Google Sheet aan te maken en de URL op de daarvoor aangegeven plek in het script te zetten, en je bent klaar om het script te draaien.

Product Performance script van Martijn Beumer (bewerkt door Tibbe van Asten)

Dit script exporteert je product performance data van Google Shopping naar een Google Spreadsheet (zoals het uitgegeven budget en de gegenereerde conversiewaarde voor al je producten). Zo ziet de Google Sheet er uiteindelijk uit:

In een tool als Channable kun je dan je Google Sheet als gecombineerde import naast je reguliere webshop feed instellen. Je product feed wordt dan verrijkt met de product performance data uit Google Ads, gecombineerd op een gemeenschappelijk veld (meestal het id van het product). Dat is precies wat je nodig hebt om producten een custom label wil meegeven via regels (bijvoorbeeld via Channable), om zo in campagnes onderscheid te kunnen maken tussen producten op basis van performance.

Ook dit script hoeft je alleen maar hier vandaan te kopiëren en toe te voegen in Google Ads, waarna je een lege Google Sheet aanmaakt en de URL op de daarvoor aangegeven plek in het script zet. Je bent klaar om het script te draaien! Bovenaan het script kun je ook makkelijk het aantal dagen veranderen dat het script moet terugkijken, door het getal na DATE_RANGE te veranderen.

Spend allocation script van Mike Rhodes (versie 28)

Dit script kent iets meer stappen om te installeren, maar is een van de allerbeste scripts om inzicht te krijgen in de prestaties van jouw PMAX campagnes op de verschillende Google advertentienetwerken Search, Shopping, Display en Video.

Je maakt een kopie van het Spreadsheet template. Deze kopie van de spreadsheet is de plek waar je data naartoe gestuurd zal worden en waar je vervolgens je analyses kunt uitvoeren. Sla deze sheet daarom op een veilige plek op in jouw eigen Google Drive. Vervolgens pak je de code van het script hier vandaan en plak je die in je Google Ads script editor. Plaats vervolgens de URL van de kopie van de Google Sheet die je zojuist aangemaakt hebt, in het script, op de daarvoor aangegeven plek. Je bent nu klaar om het script te draaien! Zo ziet het eindresultaat eruit:

Google Ads en Chase Marketing

Bij Chase Marketing helpen we bedrijven graag met het verkopen van producten via Google Ads. Of je nu net begint of al wat langer in de lucht bent en op zoek bent naar de volgende stap, onze diensten zijn er om (o.a.) je Performance Max campagnes naar het volgende niveau te tillen. Onze specialisten staan voor je klaar!

Vaak gelezen en bekeken

Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.

5 Black Friday online marketing tips
Blog
Online Marketing

5 Black Friday online marketing tips

Black Friday is hét moment om je online verkoop naar een hoger niveau te tillen. Maar hoe zorg je ervoor dat jouw bedrijf opvalt in de zee van aanbiedingen? In deze blog ontdek je effectieve strategieën voor Black Friday marketing en hoe je jouw advertenties optimaal kunt inzetten voor maximale conversies.

Wat zijn Enhanced Conversions (Verbeterde Conversies) en hoe zet je het in?
Blog
Google Ads

Wat zijn Enhanced Conversions (Verbeterde Conversies) en hoe zet je het in?

Een van de grootste voordelen van online marketing in vergelijking met offline marketing is de meetbaarheid van jouw campagnes.

Betrouwbaar A/B Testen in Google Ads met de Experimenten Tool
Blog
Google Ads

Betrouwbaar A/B Testen in Google Ads met de Experimenten Tool

Als digitale marketeer wil je altijd blijven testen om je campagnes te optimaliseren. Een van de meest effectieve manieren om dit datagedreven te doen is A/B testen. Wat wij veel zien gebeuren is dat er twee advertenties naast elkaar gedraaid worden in een advertentiegroep en dat hier vervolgens conclusies uit getrokken worden. Een makkelijke, voor de hand liggende en snelle strategie, maar vaak niet heel betrouwbaar! Graag leggen we je uit waarom de Experimenten tool van Google Ads jouw go-to A/B test tool zou moeten zijn. En last but not least, geven we je de concrete handvatten waarmee je direct je eigen A/B test via de Experimenten tool kunt opzetten. Klinkt goed? Let’s go!

Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing

Vrijblijvende performance analyse

Jouw doel. Onze strategie.

Naam*
Bedrijfsnaam
Telefoon*
Email*
Iets over je situatie
Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing
Start jouw performance analyse

Bedankt voor je aanvraag

In het kort

De kennismaking

Tijdens het intakegesprek kijken we samen of er een goede match is tussen jouw behoeften en onze expertise.

De performance analyse

Wij duiken in de huidige fase van je bedrijf, concurrenten en de markt. Analyseren kanalen en komen met een hands-on aanpak.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Gratis tips & inspiratie

Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.

Let’s talk

Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.