Inhoudsopgave
Sparren over dit onderwerp?
Laat deze kans niet liggen en neem contact op voor een vrijblijvende performance analyse!
Het verschil tussen een Ideal Customer Profile (ICP) en een buyer persona is dat een ICP een profiel is van een ideaal bedrijf dat baat heeft bij je product of dienst, terwijl een buyer persona een gedetailleerde, semi-fictieve representatie is van de individuele personen binnen dat bedrijf die beslissingen nemen of invloed hebben op het aankoopproces. ICP’s worden vaker toegepast in de B2B marketing, terwijl een Buyer Persona nóg meer waarde kan toevoegen aan de B2B marketingfunnel.
Wat is een ICP?
Een ICP beschouwt de ideale B2B-klant als geheel, inclusief kenmerken zoals branche, bedrijfsgrootte, uitdagingen, budget, digitaliseringsniveau en besluitvormingsstructuur.
- Bedrijfskenmerken: branche, grootte, regio, fase
- Beslissers: functie, senioriteit, verantwoordelijkheden
- Pijnpunten & doelen (wat belemmert een bedrijf in het bereiken van zijn missie?)
- Koopgedrag & triggers (wanneer kopen ze, welke barrières ervaren ze?)
Wat is een Buyer Persona?
Een buyer persona is een omschrijving van je ideale klant als persoon en beslisser. Je brengt de motivatie, pijnpunten en behoeften van je klant in kaart. Je buyer persona helpt je de “Waarom, Wanneer en Waar” vragen strategisch te beantwoorden. Deze vragen moeten beantwoorden waarom een klant er aandacht aan zou moeten besteden, wanneer diegene het meest ontvankelijk is en waar diegene bereikt kan worden om effectieve marketingcampagnes te creëren. In sommige gevallen heb je maar één Buyer Persona, maar vaak zijn het er meer. Denk bijvoorbeeld aan B2C prospects van een bedrijf dat zonnepanelen installeert: een klant kiest steeds voor de laagste prijs, terwijl een ander juist op zoek is naar de beste, veiligste technologie die het langst meegaat. Dit is belangrijk in de messagingstrategie van je ads en landingspagina’s. Je moet dus goed bepalen welke Buyer Persona het beste bij je propositie past.
Marktonderzoek: zo breng je ICPs en Buyer Persona’s in kaart
Zowel een Buyer Persona als een ICP is gebaseerd op interne data (bv. vanuit een ad account of een CRM), interviews met klanten, en marktonderzoek. Deze gegevens worden vervolgens geanalyseerd om trends en belangrijke kenmerken te identificeren, zoals demografie, psychografie, doelen, knelpunten en voorkeurskanalen. Hoe meer je over je klant weet, hoe scherper word je ICP en Buyer Persona. Met deze handige stappenplan breng je je leadgeneratiestrategie op het volgende niveau.
Stap 1: Data verzamelen
- Analyseer je klanten (CRM, salesdata, ads accounts)
- Zoek patronen: welke bedrijven leveren de hoogste omzet / langste klantrelatie / laagste churn?
Stap 2: ICP bepalen
- Bedrijfskenmerken: branche, grootte, regio, fase
- Pijnpunten & uitdagingen: wat belemmert een bedrijf in het bereiken van zijn missie?
- Fit met jouw propositie: waarom past jouw product/dienst hier goed?
Stap 3: Beslissers & beïnvloeders identificeren
- Betrokken functies (bijv. CEO, CMO, Head of Marketing)
- Beslissers: functie, senioriteit, verantwoordelijkheden
Stap 4: Buyer Persona onderzoeken
- Interviews: spreek met je klanten, prospects en je sales team
- Data: kijk naar engagement data (welke content consumeren ze, op welke kanalen?)
- Motivatie: waarom kopen ze en waarom
- Pijnpunten & behoeftes: wat zijn problemen die je klanten willen oplossen? Hoe sluit je product/dienst hierop aan?
- Koopgedrag & triggers: wanneer kopen ze, welke kanalen gebruiken ze? Welke overwegingen maken je klanten tijdens het proces?
- Concurrentieanalyse: welke persona’s targetten je concurrenten?
Stap 5: Persona-profielen opmaken
- Demografie & rol: functietitel, senioriteit, teamgrootte
- Doelen & KPI’s: waar worden ze op afgerekend?
- Pijnpunten: wat frustreert hen het meest?
- Triggers & koopmotieven: wanneer wordt jouw oplossing urgent?
- Informatiegedrag: welke kanalen gebruiken ze, waar zoeken ze antwoorden?
Stap 6: Verfijnen en valideren
- Test je ICP en persona’s in campagnes (targeting, messaging, landingpages)
- Meet welke segmenten het beste converteren
- Pas je profielen aan op basis van data en feedback
- Bonus-tip: pas Offline Conversion Tracking toe en meet welke profielen de waardevolste leads opleveren.
Stap 7: Marketingfunnel bijwerken
- ICP: bepaalt targeting en kanaalkeuze
- Persona: bepaalt boodschap, tone of voice en content per funnelfase
Waarom zijn een ICP en een Buyer Persona zo belangrijk?
Stel, je klanten zijn middelgrote SaaS-bedrijven in Nederland (ICP). Hun grootste uitdaging is dat ze internationaal willen groeien, maar hun leadgeneratie is te afhankelijk van referrals en daardoor onvoorspelbaar. Binnen zo’n bedrijf praat je met iemand als Meike, Head of Marketing (buyer persona). Haar persoonlijke pijnpunt is dat ze onder druk staat om meer MQL’s te leveren, terwijl ze maar een klein team en een beperkt budget heeft. Zowel ICP als ook Buyer Persona’s zijn relevant: het ICP geeft richting op bedrijfsniveau, terwijl de buyer persona inzicht geeft in de individuele drijfveren en obstakels van de beslisser.
Targeting op basis van je ICP en Buyer Persona
Als we nu kijken naar LinkedIn kunnen we deze informatie specifiek vertalen naar een ICP-targeting op middelgrote SaaS-bedrijven, 50–200 medewerkers, in Nederland en Persona-targeting op jobtitel zoals Head of Marketing, CMO. De advertentietekst wordt ook aangepast op je ICP en Buyer Persona: “Stop met afhankelijk zijn van referrals - ontdek hoe je met voorspelbare lead gen jouw MQL-doelstellingen haalt, ook met een klein team.” Campagnes voeren zonder ICP is schieten met hagel.
Conclusie
Voor een haarscherpe targeting moeten de ICP en Buyer Persona het fundament worden van de gehele marketingfunnel. Door de vragen en knelpunten van je klant in elke funnelfase te kennen, stuur je een boodschap die raakt en spreekt je sales team de taal van je klant. Benieuwd hoe Buyer Persona’s en ICP jouw marketingfunnel kunnen verbeteren? Vraag vrijblijvend een performance-analyse aan.

Vaak gelezen en bekeken
Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.

De opkomst van AI-afbeeldingen in Paid Advertising: kansen, tools en valkuilen
Artificial Intelligence (AI) is niet langer een toekomstvisie; het is een integraal onderdeel geworden van moderne marketingstrategieën, vooral binnen Paid Advertising. Voor e-commerce agencies biedt AI aanzienlijke voordelen op het gebied van tijdsefficiëntie en kostenbesparing. Maar hoe effectief is AI-gegenereerde content daadwerkelijk in externe campagnes? En welke tools zijn het meest geschikt?

Search AI in Google Ads: toekomst van adverteren
Google rolt stap voor stap nieuwe AI-functionaliteiten uit binnen Google Ads. Het wilt niet achterblijven in de AI ontwikkelingen die nu gaande zijn. Naast AI overview gaat Google nu aan de slag met Search AI binnen Google Ads. Wij van Chase Marketing nemen je tijdens deze blog daarin mee. De techniek achter deze nieuwe AI funtionaliteit is ontworpen om de vraag vanuit de klant beter te doen laten aansluiten op jouw advertentie. Dit heeft natuurlijk enorme impact op de huidige manier van adverteren. Hoe bereid jij je hierop voor?

Marketingfunnel uitgelegd: van bewustwording naar loyaliteit
Een marketingfunnel is een veelgebruikte term in de marketingwereld, de kapstok van je strategie. Een marketingfunnel is een strategisch model dat de klantreis visualiseert, van het moment dat een prospect je merk ontdekt tot aan loyaliteit of aankoop. De funnel is essentieel voor het succes van je campagnes. Er zijn meerdere marketingmodellen en funnels die je kunt inzetten. Wij focussen ons nu op de TOF/MOF/BOF met aanvullend de loyaliteitsfase. In de volksmond worden deze fasen vaak aangeduid als bewustwording, overweging, conversie en loyaliteit.
Gratis tips & inspiratie
Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.
Let’s talk
Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.