4 Slimste manieren om de gemiddelde orderwaarde te verhogen

4 Slimste manieren om de gemiddelde orderwaarde te verhogen

De 4 slimste manieren om de gemiddelde orderwaarde te verhogen:1. Bepaalde voordelen vanaf een bepaald bedrag2. Maak bundels van je producten3. Maak gebruik van upsells4. Gebruik cross-sells

Vrijblijvende performance analyse

Inhoudsopgave

Gratis tips & inspiratie

Wordt periodiek op de hoogte gehouden over online marketing!

Naam
Emailadres
Ik ontvang graag inspiratie

Het is gelukt!

Je aanmelding is succesvol gelukt.

Wij zullen je periodiek op de hoogte houden van online marketing tips en zullen je  inspiratie opsturen.

Bekijk hieronder direct onze e-books.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Sparren over dit onderwerp?

Laat deze kans niet liggen en neem contact op voor een vrijblijvende performance analyse!

Wat is de gemiddelde orderwaarde?

De betekenis van de gemiddelde orderwaarde is vrij simpel. Het betekent precies zoals het klinkt, namelijk het gemiddelde bedrag dat wordt uitgegeven per bestelling. De gemiddelde orderwaarde is vrij eenvoudig te berekenen met de volgende formule:

Gemiddelde orderwaarde = Totale omzet / Totaal aantal orders

Voorbeeld: Bedrijf X heeft in de maand april een omzet gedraaid van €10.000,-. In totaal zijn er 100 bestellingen gedaan op de website. De gemiddelde orderwaarde = 10.000 / €100 = €100,-.

Hoezo is het verhogen van de gemiddelde orderwaarde belangrijk? Door de gemiddelde orderwaarde te verhogen zorg je ervoor dat je meer waarde kunt halen uit klanten. Dat betekent dat je het bedrijf kunt laten groeien zonder marketing, reclame en andere kosten te verhogen.

In dit blog leggen wij de 4 slimste manieren uit die ervoor zorgen om de gemiddelde orderwaarde te verhogen!

#1 Bepaalde voordelen vanaf een bepaald bedrag

Je klanten voordelen geven als zij een bepaald bedrag besteden in je webshop helpt bij het verhogen van de gemiddelde orderwaarde. Bepaalde voordelen aanbieden kan op meerdere manieren. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van gratis verzending bij het besteden van bedrag X. Of geef korting als men boven een bepaald bedrag uitgeven in de webshop. Een andere slimme manier is het geven van een waardebon, als men boven een bepaald bedrag uitgeeft, die bij de volgende bestelling kan worden ingeleverd. Hierdoor zorg je ervoor dat de gemiddelde orderwaarde verhoogd wordt en dat de klant terugkomt om een nieuwe bestelling te plaatsen en de waardebon te verzilveren!

#2 Maak bundels van je producten

Een andere goede manier om de gemiddelde orderwaarde te verhogen, is door samen enkele relevante producten te verkopen. Bundelen betekent in principe het aanbieden van verschillende producten als onderdeel van een bundel of pakket en deze samen te verkopen met behulp van speciale prijzen of kortingen.

Soortgelijke producten die vaak alleen worden verkocht, kunnen samen worden verpakt in een "pakket". Als je bijvoorbeeld een koffieapparaat verkoopt, kun je deze bundelen met een melkopschuimer, koffiebonen, koffiekopjes en schoteltjes voor de kopjes.

Raad eens? Klanten zullen het pakket kopen als ze daardoor een behoorlijke korting kunnen krijgen.

Het bundelen van producten kan goed zijn voor jouw bedrijf, omdat je sneller producten kunt verkopen. Tegelijkertijd kan het bundelen van gerelateerde of aanvullende producten jouw klanten tijd besparen in een poging om erachter te komen welke andere producten ze moeten kopen om een beter en effectiever gebruik van de producten die ze hebben gekocht te bereiken.

Bekijk deze mooie kurken yogablokken van A-FTNSS en zie hoe zij gebruik maken van bundels.

#3 Maak gebruik van up-sells

Een van de slimste manieren om de gemiddelde orderwaarde te verhogen is door middel van up-selling, of het verkopen van extra producten aan klanten op het moment dat ze een bestelling plaatsen.

Er is vaak verwarring tussen up-sells en cross-sells (de 2 meest gebruikten methodes om de gemiddelde orderwaarde te verhogen), omdat ze vaak als hetzelfde worden beschouwd. Het verschil is eigenlijk vrij simpel uit te leggen. Een up-sell is het verkopen van hetzelfde product, maar dan in een duurdere versie. Een cross-sell is het verkopen van een soortgelijk product dat diegene waarschijnlijk ook wel zou willen kopen.

Voorbeeld up-sell: Als je naar de bioscoop gaat en je bestelt een kleine popcorn dan kun de bioscoopmedewerker je proberen een grote popcorn te verkopen. Dat is een voorbeeld van een up-sell.

In de webshop een up-sell maken kan gemakkelijk. Zorg ervoor dat men op je webshop een pop-up krijgt, waarbij je een duurdere versie van het product aanbiedt. Als je dit nog niet doet, dan zou ik dat vandaag nog instellen! Het kost je absoluut niets om up-sells aan te bieden, en klanten verwachten dit sowieso.

#4 Gebruik cross-sells

Door cross-sells te maken help je klanten om soortgelijke of alternatieve producten van het product dit in het winkelwagentje zit aan te bieden en te verkopen.

Voorbeeld cross-sell: Als je uiteten gaat in een restaurant worden er vaak cross-sells gemaakt. Je bestelt een biefstuk en de serveerster vraagt of je daar ook wat friet bij wilt. Ook online worden veel cross-sells gemaakt. Als klanten op zoek zijn naar een spijkerbroek, willen ze misschien ook een kijkje nemen voor een leuk t-shirt.

Het is niet zo dat al jouw klanten van gedachten moeten veranderen. Er worden alleen alternatieven aangeboden voor het product als dat niet precies is wat ze zoeken.

Onthoud: hoe meer pagina's/producten men op je website bezoekt, hoe groter de kans dat ze zullen kopen.

Het suggereren van verschillende producten of alternatieven geeft jouw online bedrijf de mogelijkheid om gemakkelijk meer inkomsten te genereren en tegelijkertijd klanten te bieden wat zij willen hebben.

En nu?

Benieuwd hoe je precies deze mogelijkheden inzet in je webshop? Of benieuwd naar andere mogelijkheden als het gaat om het verhogen van de orderwaarde? Wij zijn altijd bereikbaar om te sparren! Neem contact op met ons.

Vaak gelezen en bekeken

Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.

Conversion Rate Optimization (CRO) in je marketingmix
Blog
Online Marketing

Conversion Rate Optimization (CRO) in je marketingmix

Ben je benieuwd hoe Conversie Optimalisatie (CRO) de rest van je online marketingstrategie versterkt? Het integreren van CRO in je marketingmix is niet alleen een slimme zet, het is cruciaal voor het maximaliseren van je online performance. We zullen je in deze blog helemaal meenemen om conversie optimalisatie en andere essentiële onderdelen van je online marketingstrategie te verkennen. Zo gaan we kijken hoe CRO naadloos aansluit bij kanalen als Google Ads, Social Media Ads en SEO. Maar eerst de betekenis van CRO.

SEO en WordPress: Hoe optimaliseer je je website voor zoekmachines
Blog
On-Page SEO

SEO en WordPress: Hoe optimaliseer je je website voor zoekmachines

Dit artikel duikt dieper in het samenspel tussen SEO en WordPress, en biedt inzichten en tips over hoe je je website kunt optimaliseren voor zoekmachines om zo je online succes te vergroten. We gaan je van begin tot eind begeleiden in het opbouwen van jouw website, dus lees vooral verder.

Shopify website laten maken (2024) - Maak je droom webshop werkelijkheid!
Blog
Shopify blogs

Shopify website laten maken (2024) - Maak je droom webshop werkelijkheid!

Top, je gaat je eigen webshop starten! Dan is het maken van een professionele webshop de eerste stap. Want nergens verkoop je tegenwoordig zo makkelijk en snel als online. Een Shopify website laten maken is daarom een uitstekende keuze voor ondernemers die een succesvolle online winkel willen runnen. Wat Shopify te bieden heeft, Shopify kosten, hoe je een Shopify website kunt laten maken en waar je op moet letten lees je hier.

Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing

Vrijblijvende performance analyse

Jouw doel. Onze strategie.

Naam*
Bedrijfsnaam
Telefoon*
Email*
Iets over je situatie
Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing
Start jouw performance analyse

Bedankt voor je aanvraag

In het kort

De kennismaking

Tijdens het intakegesprek kijken we samen of er een goede match is tussen jouw behoeften en onze expertise.

De performance analyse

Wij duiken in de huidige fase van je bedrijf, concurrenten en de markt. Analyseren kanalen en komen met een hands-on aanpak.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Gratis tips & inspiratie

Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.

Let’s talk

Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.