Inhoudsopgave
Sparren over dit onderwerp?
Laat deze kans niet liggen en neem contact op voor een vrijblijvende performance analyse!
1. Bepaal het doel
Een duidelijk doel voor ogen hebben brengt structuur in de blogpost. Bepaal dus vooraf waar je over wilt gaan schijven.
Het belangrijk om één onderwerp te bepalen en bedenk hierbij één focus zoekwoord waar je graag op gevonden wilt worden.
2. Doe onderzoek
Iedereen wil toch sturen op data. Er zijn erg veel tools online om een zoekwoordenonderzoek te doen.
Wanneer je een onderzoek gaat doen stel jezelf de volgende vragen:
- Zit er wel zoekvolume op een zoekwoord?
- Zijn er mogelijk synoniemen om op te nemen?
- Meerdere invalshoeken?
Wat betreft gratis tools kunnen wij de volgende tools aanraden
Ubersuggest
Ubersuggest geeft erg goede inzichten in de zoekvolumes op specifieke zoekwoorden. Daarnaast krijg je meteen een goed overzicht van overige potentiële zoekwoorden en synoniemen die overeenkomen met jouw zoekopdracht.
Answer the public
Answer the public vindt vragen, voorzetsels, vergelijkingen, alfabetische en gerelateerde zoekopdrachten.
Verward? Laten we elk van deze één voor één aanpakken. We beginnen met het invoeren van een 'seed'-trefwoord. Laten we het bij 'online marketing' houden. Het eerste wat je zult zien zijn vragen.
Dit zijn zoekopdrachten met wie, wat, waarom, waar, hoe, wat, wanneer, zijn en is.
Voorbeelden:
- Waar bestaat online marketing uit?
- Welke online marketing kanalen zijn er?
- Wat is online marketing?
- Waarom online online marketing inzetten?
- Hoe maak je een online marketing plan?
Google Trends
Google Trends visualiseert de relatieve populariteit van een zoekwoord in de loop van de tijd. Kijk bijvoorbeeld naar de term 'online marketing' van de afgelopen vijf jaar kijken. Doe dit voor jou specifieke zoekwoord en probeer hier inzichten uit te halen.

3. Bepaal de titel en koppen
Denk bij deze opmaak aan een boek. Een boek bestaat ook uit een titel, hoofdstukken en sub hoofdstukken. Mensen scannen in veel gevallen snel een webpagina op te kijken of het content interessant is. Maak koppen dus pakkend en maak de lezer nieuwsgierig.
De titel
Laat altijd in de titel het focus zoekwoord voorkomen wat je bij onderdeel één hebt bepaalt. Vervolgens kun je de titel pakkend maken door gebruik te maken van "Power woorden" (Lees ook het artikel van Sumo over 401 power words).
Hoofdstukken
De hoofdstukken in een blogpost (koppen) maken een goed onderscheid tussen verschillende onderdelen van de pagina.
Stel voor, je schrijft over "Een SEO vriendelijke blog schrijven". Wij schrijven over verschillende onderwerpen binnen deze blogpost die te maken hebben met het onderwerp.
Sub hoofdstukken
Sub hoofdstukken gebruik je als je meer de diepte ingaat binnen een bepaald hoofdstuk. Stel je voor: je hebt een hoofdstuk waarbij je verschillende onderdelen gaat benoemen (zoals onderdeel: 3) bepaal de titel en koppen) dan maak je in geval van "titel", "Hoofdstukken" en "Sub hoofdstukken"gebruik van de sub hoofdstukken.
4. Denk aan alinea's
Omdat mensen snel een pagina scannen wil je gebruik maken van alinea's. Als bezoekers een grote lap met tekst zien schrikt dit bij voorbaat al af. Houd hierbij vooral ook "Mobile first" in gedachten.
Op het moment dat mensen op hun mobiel de tekst lezen lijkt het al snel een mega tekst.
Je kan dit ook wel zien als "het design van de pagina".
5. Interne en externe links
De linkstructuur van een website kan een gebruiker een erg prettige ervaring bieden. Wanneer je eerder hebt geschreven over "Hoe kom je in een flow om content te schrijven" en in een nieuw artikel verwijst naar het andere artikel kan dit de interesse van de bezoekers trekken om door te lezen binnen jouw website.
Deze linkjes op jouw website noemen we een "interne linkstructuur"
Wanneer je verwijst naar een artikel van een andere website is dit ook waardevol. Je wilt natuurlijk niet alleen maar linken naar andermans website omdat je zelf graag bezoekers vasthoudt. Echter geeft het linken naar relevante bronnen ook weer waarde mee.
Je wilt hierin een gezonde verhouding in zien te vinden. Denk bijvoorbeeld aan 3 interne links en mogelijk 1-2 externe links. Wij linken misschien in 10% van de blogs naar een externe website.
6. Schrijf een meta omschrijving
De meta omschrijving is jouw uithangbordje in Google. Via deze titel moet je de bezoekers hun aandacht trekken. De meta omschrijving bestaat uit een titel en een omschrijvende tekst:

7. Een pakkende afbeelding
Een afbeelding zegt natuurlijk meer dan 1000 woorden. Daarnaast geeft de afbeelding sfeer aan de pagina.
Zoek altijd een passende afbeelding bij de blogpost die je schrijft. Gebruik van eigen afbeelding is natuurlijk altijd een extra plusplunt. Heb je dit niet? Gebruik bijvoorbeeld onderstaande websites voor stockfoto's:
Let op! Een website is normaal 1920 pixels breed. Vaak wordt er in een blog gebruik gemaakt van 730x320 pixels. (foto bijsnijden)
Meer over het gebruik van goede afbeeldingen? Strategisch afbeeldingen optimaliseren voor websites
Met deze 7 stappen moet het zeker goed komen om een SEO vriendelijke blog te schrijven!

Vaak gelezen en bekeken
Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.

Hoe optimaliseer je voor AI Overviews?
AI Overviews komen eraan. In onze vorige blog over AI overviews naar Nederland legden we uit wat deze AI-gegenereerde zoekresultaten precies zijn, waarom ze relevant zijn voor de Nederlandse markt en wat je strategisch kunt doen om je voor te bereiden. Tijd om een stap verder te gaan: hoe zorg je er concreet voor dat jouw content straks opvalt in deze nieuwe laag van Google?
In deze blog krijg je praktische optimalisatietips. Geen langdradige theorie, maar een concreet actieplan gebaseerd op wat we nu al weten uit internationale data en experimenten.
.png)
Featured Snippets: Zo claim je positie 0 in Google
Een featured snippet is voor veel SEO-specialisten de heilige graal. Deze uitgelichte fragmenten geven je content een opvallende plek bovenaan in Google – zónder dat je op nummer 1 hoeft te staan. Als jouw content als snippet in Google verschijnt, wordt jouw pagina door Google zélf gekozen als het beste antwoord op een specifieke zoekvraag.
Maar wat is een featured snippet precies? Wat is het verschil tussen een rich snippet en een Google featured snippet? En vooral: hoe zorg je ervoor dat jouw content wordt uitgelicht op deze felbegeerde positie 0?
In deze blog ontdek je alles over featured snippets: van de voordelen en verschillende types tot een praktische stap-voor-stap handleiding waarmee jij je kansen op deze topvermelding flink vergroot.

De essentie van interne linking
Interne links SEO. Je hebt de term vast al eens voorbij zien komen, maar weet je ook hoe krachtig een goede interne linkstructuur kan zijn voor je vindbaarheid? Interne links zijn vaak een ondergeschoven kindje in SEO-trajecten. Veel bedrijven investeren in linkbuilding, maar vergeten dat een sterke interne linkstructuur de basis is van elke succesvolle SEO-strategie. In deze blog ontdek je waarom interne links SEO naar een hoger niveau tillen en hoe jij dit slim inzet voor zowel zoekmachines als gebruikers.
Gratis tips & inspiratie
Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.
Let’s talk
Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.