Cache: Wat is cache en hoe kan ik de cache legen?

Cache: Wat is cache en hoe kan ik de cache legen?

De cache van een website of pagina legen heeft als gevolg dat de laatste versie van de website of pagina wordt geladen. In deze blog leggen we uit wat er bij caching gebeurt en hoe je je cache kan legen.

Vrijblijvende performance analyse

Inhoudsopgave

Gratis tips & inspiratie

Wordt periodiek op de hoogte gehouden over online marketing!

Naam
Emailadres
Ik ontvang graag inspiratie

Het is gelukt!

Je aanmelding is succesvol gelukt.

Wij zullen je periodiek op de hoogte houden van online marketing tips en zullen je  inspiratie opsturen.

Bekijk hieronder direct onze e-books.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Sparren over dit onderwerp?

Laat deze kans niet liggen en neem contact op voor een vrijblijvende performance analyse!

We duiken in de website cache!

Caching is een manier om tijdelijk gegevens of bestanden op te slaan. Met caching worden er kopieën van je website of applicatie bewaard en hoeft de computer de gegevens niet opnieuw te genereren of te downloaden. Bijvoorbeeld aan de laatste blogs, widgets, afbeeldingen en nog veel meer. Door caching kan de laadtijd van een website flink verkort worden. Echter wordt niet altijd de laatste versie van een website of pagina getoond. Om de laatste versie te zien kun je je cache legen.

De voordelen van caching.

Caching zorgt voor een snellere website. Dit is niet alleen goed voor de vindbaarheid van je website, maar ook voor de conversie. Caching heeft dus invloed op je SEO-resultaten. Daarnaast is caching ook goed voor bezoekers vanaf mobiele apparaten, doordat een kopie van je website bewaard is, hoeft er minder bandbreedte gebruikt te worden om websites te downloaden. Voordelen van caching op een rijtje:

           
  • Snellere website
  •        
  • Goed voor SEO (zoekmachine optimalisatie)
  •        
  • Met caching is je site beter in staat bezoekerspieken op te vangen
  •        
  • Er worden minder MB’s verbruikt door mobiele bezoekers

Wat gebeurt er bij caching?

De eerste keer dat iemand jouw website bezoekt, wordt de pagina op de normale manier weergegeven. Dit wil zeggen dat het verzoek (de klik) wordt ontvangen door de server. De server gaat verzoek verwerken. Hierbij wordt de pagina in een HTML-bestand omgezet en naar de browser van de bezoeker gestuurd. Dit proces neemt enige tijd in beslag. Door caching in te stellen versnel je dit proces en zorg je ervoor dat de server dit proces niet elke keer hoeft te herhalen. Caching slaat het HTML-bestand van de pagina op de server op, waardoor de eerstvolgende keer dat iemand de pagina bezoekt, dit hele proces niet hoeft plaats te vinden. De server stuurt simpelweg het reeds voorbereide HTML-bestand naar de browser toe. Hierdoor wordt de laadtijd van een pagina korter. Naast server caching is er ook browser caching. Browser caching werkt in principe hetzelfde als server caching, maar dan vind de caching plaats in de browser.

De laatste versie van een website zien.

Zoals hierboven geschreven slaat de server of browser het HTML-bestand van een pagina op, maar wat als ik iets in de content verander? Met een goede cache plug-in worden de HTML-bestanden regelmatig ververst. Soms kan het gebeuren dat je veranderingen op je website doorvoert, maar als je dan even later gaat kijken of alles goed gegaan is, blijken deze wijzigingen niet zichtbaar te zijn. De kans is groot dat je nog een oude versie in je cache hebt staan. Je kunt de pagina cache legen of de hele browser cache.

Cache legen: pagina

Om de laatste versie van de pagina die je bezoekt op te halen kun je gebruik maken van de pagina verversen sneltoets. Deze sneltoets zorgt ervoor dat alleen de pagina waar je op zit ververst wordt.

           
  • Windows: Ctrl + F5.
  •        
  • Mac/Apple: Apple + R of Cmd + R.

Cache legen: browser

Naast het verversen van één pagina kun je ook de gehele cache wissen. Onderstaand een stappenplan hoe je per browser de cache wist:

Google Chrome

           
  1. Klik bovenaan in de menubalk op het Icoontje met 3 puntjes (rechtsbovenin).
           
  1. Klik op Instellingen.
  2.        
  3. Klik onderaan de pagina op Geavanceerde instellingen weergeven.
  4.        
  5. Klik op de knop Browser gegevens wissen.
  6.        
  7. Kies de periode die u wilt verwijderen of alles.
  8.        
  9. Klik op de knop Browser gegevens verwijderen.

Mozilla Firefox (voor Windows)

           
  1. Kies in Firefox menu onder Tools (Extra) het item Options of gebruik het menu-icoon.
  2.        
  3. Klik op Privacy & History in het menu.
  4.        
  5. Scroll naar Cached Web Content.
  6.        
  7. Klik op Nu Wissen.

Microsoft Edge

           
  1. Klik op de drie puntjes rechts bovenin.
  2.        
  3. Klik op Instellingen.
  4.        
  5. Ga naar Browsergegevens wissen.
  6.        
  7. Klik op Kies wat u wilt wissen.
  8.        
  9. Vink aan Gegevens en bestanden in de Cache.
  10.        
  11. Klik op Wissen.

Microsoft Internet Explorer 10 en 11

           
  1. Klik tandwiel-icoontje.
  2.        
  3. Klik op Veiligheid (Safety), deze optie is ook beschikbaar in de 'command bar'.
  4.        
  5. Klik op Browsergeschiedenis verwijderen.
  6.        
  7. Selecteer Tijdelijke internetbestanden en websitebestanden.
  8.        
  9. Klik op Verwijderen.

Apple Safari desktop

Cache bestanden verwijderen op je Mac is alleen mogelijk indien het Ontwikkelmenu aan staat.

           
  1. Klik hier op 'Safari' in de menubalk bovenin.
  2.        
  3. Klik Voorkeuren.
  4.        
  5. Open het laatste tabblad Geavanceerd.
  6.        
  7. Vink aan onderin de optie Toon Ontwikkel-menu in menubalk.
  8.        
  9. Nu kun je de cache verwijderen met Command+Option+E.

Apple Safari iPhone

           
  1. Klik Instellingen.
  2.        
  3. Klik Safari.
  4.        
  5. Klik Wis geschiedenis en website data.
  6.        
  7. Klik Wis geschiedenis en data als je die vraag krijgt.

Android Browser

           
  1. Open Browser en klik op de drie puntjes onder elkaar.
  2.        
  3. Klik onderaan op Instellingen.
  4.        
  5. Klik privacy en beveiliging.
  6.        
  7. Klik bovenaan op Cache legen.

Android Samsung Browser (Internet)

           
  1. Klik het Internet icoon en klik op de drie puntjes onder elkaar.
  2.        
  3. Klik Instellingen.
  4.        
  5. Klik Privacy en Beveiliging.
  6.        
  7. Klik Verwijder Persoonlijke Data, een checklist van items verschijnt.
  8.        
  9. Vink aan Cache en Cookies Site Data en klik op Gereed.

Android Chrome

           
  1. Start Chrome en klik op de drie puntjes onder elkaar.
  2.        
  3. Klik Instellingen.
  4.        
  5. Klik Privacy in het Geavanceerd gedeelte.
  6.        
  7. Klik Leeg Browser Data.
  8.        
  9. Zorg dat Cache en Cookies Site Data aangevinkt zijn en klik Legen.

Android Firefox

           
  1. Start Firefox en klik op de drie puntjes onder elkaar.
  2.        
  3. Klik Instellingen.
  4.        
  5. Klik Privacy.
  6.        
  7. Klik Nu legen bij Clear Private Data.
  8.        
  9. Zorg dat Cache aangevinkt is en klik onderaan op Data legen.

Vaak gelezen en bekeken

Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.

Conversion Rate Optimization (CRO) in je marketingmix
Blog
Online Marketing

Conversion Rate Optimization (CRO) in je marketingmix

Ben je benieuwd hoe Conversie Optimalisatie (CRO) de rest van je online marketingstrategie versterkt? Het integreren van CRO in je marketingmix is niet alleen een slimme zet, het is cruciaal voor het maximaliseren van je online performance. We zullen je in deze blog helemaal meenemen om conversie optimalisatie en andere essentiële onderdelen van je online marketingstrategie te verkennen. Zo gaan we kijken hoe CRO naadloos aansluit bij kanalen als Google Ads, Social Media Ads en SEO. Maar eerst de betekenis van CRO.

Starten met Google Ads scripts
Blog
Google Ads

Starten met Google Ads scripts

Ooit gehoord van Google Ads scripts, maar er nog niet hands on mee gewerkt? In deze blog nemen we je mee in de magische wereld van Google Ads scripts: wat ze zijn, wat je er mee kan en hoe je ze toevoegt aan je Google Ads account. Daarnaast geven we je een aantal van onze favoriete scripts mee die jou meer inzicht geven in wat er gebeurt onder de motorkap van het nieuwe campagnetype van Google: Performance Max.

Het belang van kwaliteitsscores in Google Ads
Blog
Google Ads

Het belang van kwaliteitsscores in Google Ads

Wat is een kwaliteitsscore in Google Ads en op welke factoren is deze score gebaseerd? Je leest het in onze blog!

Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing

Vrijblijvende performance analyse

Jouw doel. Onze strategie.

Naam*
Bedrijfsnaam
Telefoon*
Email*
Iets over je situatie
Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing
Start jouw performance analyse

Bedankt voor je aanvraag

In het kort

De kennismaking

Tijdens het intakegesprek kijken we samen of er een goede match is tussen jouw behoeften en onze expertise.

De performance analyse

Wij duiken in de huidige fase van je bedrijf, concurrenten en de markt. Analyseren kanalen en komen met een hands-on aanpak.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Gratis tips & inspiratie

Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.

Let’s talk

Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.