Strategische gebruik van zoekwoorden in content

Strategische gebruik van zoekwoorden in content

“Laten we een zoekwoord 1000x opnemen op onze pagina en dan ranken we over 2 weken op nummer 1 in Google” - Dit is zo passé, zelf mijn oud-tante weet dat dit niet opgaat

Vrijblijvende performance analyse

Inhoudsopgave

Gratis tips & inspiratie

Wordt periodiek op de hoogte gehouden over online marketing!

Naam
Emailadres
Ik ontvang graag inspiratie

Het is gelukt!

Je aanmelding is succesvol gelukt.

Wij zullen je periodiek op de hoogte houden van online marketing tips en zullen je  inspiratie opsturen.

Bekijk hieronder direct onze e-books.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Sparren over dit onderwerp?

Laat deze kans niet liggen en neem contact op voor een vrijblijvende performance analyse!

Strategisch content schrijven

Wij gaan je vertellen hoe je zoekwoorden strategisch kan gebruiken zonder lezers te spammen. Het slim inzetten van zoekwoorden is namelijk al een techniek op zich!We gaan de volgende onderdelen doorlopen:

           
  • Focus zoekwoord optimalisatie
  •        
  • Zoekwoord dichtheid
  •        
  • Long tail zoekwoorden
  •        
  • Meta omschrijving
  •        
  • Doe goed onderzoek

Focus zoekwoord optimalisatie

Laten we beginnen met je doel. Voor welk zoekwoord wil jij de pagina gaan optimaliseren? Iedereen heeft een doel met een pagina of blogpost. Wat wil je overbrengen? Wat is je conversie? WAT WIL JE BEREIKEN? Dankzij het opstellen van een duidelijk doel kun je ook een focus zoekwoord opstellen. Op dit zoekwoord wil je primair woorden gevonden. Het is dus belangrijk om dit zoekwoord meermaals voor te laten komen op je pagina. Denk hierbij aan het voor laten komen van het zoekwoord in je hoofd teksten (H1, H2’s) en in je alinea’s. Maar ook in je meta description en de alt-tekst van je afbeeldingen.

Zoekwoorddichtheid

Zoekwoord dichtheid (ook wel genoemd; Keyword Density). Hierbij wordt er gekeken naar wat de dichtheid is van de zoekwoorden op je pagina. Hierin de balans vinden is erg belangrijk. Sommige mensen denken “als ik maar zo vaak mogelijk het keyword in de tekst plaats zal ik daar vast op worden gevonden” FOUT. Het is belangrijk om een juist balans te hebben

Richtlijnen voor zoekwoorddichtheid

Allereerst willen we ervoor zorgen dat we een landingspagina optimaliseren voor een bepaald zoekwoord (of zoekwoorden) waar we op gevonden willen worden. Het is dus van belang om dit zoekwoord (of zoekwoorden) terug te laten komen in je tekst. De richtlijnen van de zoekwoorddichtheid is tussen de 2% en de 3%. Wij vinden het makkelijk om de SEO review tools tool te gebruiken om pagina teksten of blog teksten te analyseren. Je checkt hier een tekst op 3 onderdelen:

           
  • Pagina titel
  •        
  • Meta beschrijving
  •        
  • Content

Onderaan de pagina kan je makkelijk analyseren of je tekst aan bepaalde eisen voldoet zoals de zoekwoorddichtheid. Als je de zoekwoorden op je pagina of blogpost wilt analyseren kan je ook de Smartseotools tool of de WStools tool gebruiken.

Overmatig gebruik van zoekwoorden

(keyword stuffing)Wanneer je zoekwoorden te vaak in teksten voor laat komen creëer je overmatig gebruik van zoekwoorden. Het kan erg averechts werken wanneer je zoekwoorden te vaak laat voorkomen in teksten. Je wilt namelijk niet dat je tekst als spam overkomt! Allemaal niet voor Google. Heb je nu een stuk tekst geschreven waar het keyword veel vaker in voor komt? Probeer enkele synoniemen te vinden. Gebruik hierbij synoniemen die ook interessant zijn om op te ranken. Voor inspiratie kan je kijken op:

Long tail zoekwoorden

Dankzij het gebruik van longtail zoekwoorden kan je content optimaliseren voor erg specifieke zoektermen. Denk hierbij aan zoektermen die meerdere zoekwoorden bevatten zoals “google ads specialist in Amsterdam”.

Waarom long-tail zoekwoorden?

Online giganten met de hoogste domein en pagina-autoriteit zijn lastig om tegenop te vechten voor sommige mkb’ers of bedrijven die net beginnen met het strategisch inzetten van SEO. Je kan door te focussen op long-tail zoekwoorden specifieke teksten schrijven.

Als je long-tail zoekwoorden strategisch inzet en een goed funnel uitwerkt, kun je mensen aantrekken die naar erg specifieke informatie op zoek zijn. Hierbij kun je zoektermen van 3-5 zoekwoorden gebruiken die erg specifiek zijn. Houd er wel rekening mee dat er meestal een laag zoekvolume zit op long-tail zoekwoorden.Bijv: Online marketing bureau in Amsterdam

Slim inzetten van long-tail zoekwoorden

Je kan met long-tail zoekwoorden erg veel spelen. Denk dus ook strategisch na over hoe je wilt gaan ranken. Denk bijvoorbeeld aan verschillende combinaties:

           
  • Producten (aankoop op website): prijzen, kleuren, maten, variaties.
  •        
  • Inspelen op vragen: “wie, wat, waar, waarom, hoe?
  •        
  • Vergelijkingen: beste, review, ervaring.
  •        
  • Locatie: land, provincie, stad, buurt.

Voor leuke inspiratie van long-tail zoekwoorden raad ik aan om Answer the public te gebruiken.

Optimaliseren voor meerdere zoekwoorden

Natuurlijk is het ook mogelijk om een tekst te optimaliseren op meerdere zoekwoorden. Wanneer je een lange pagina hebt, geeft een synoniem of een andere gerelateerd zoekwoord je meer mogelijkheden om een pakkende en unieke tekst te schrijven. Dankzij de variatie in de woordkeuze kan je weer je creativiteit op hol laten slaan.

Let wel op! Mogelijk kan het juist goed zijn om een tekst vanuit een andere invalshoek te schrijven en voor het specifieke synoniem te optimaliseren. Doe hierbij een zoekwoorden volume onderzoek.

Meta-omschrijving

De meta omschrijving is de tekst hoe je pagina wordt vertoond in Google:

Chase Marketing Meta omschrijving

Wanneer iemand zoekt op het zoekwoord “Chase Marketing” worden de onderdelen die je hebt ingetypt in Google dikgedrukt in de metabeschrijving. Als je de meta beschrijving dus goed laat aansluiten op je focus zoekwoord zal je meta beschrijving meer opvallen. Dit verhoogt uiteraard de click-through rate.

Doe goed onderzoek

“Een goed begin is het halve werk.” Je kan nog zo’n leuke tekst gaan schrijven, veel mooie synoniemen hebben gebruikt, je zoekwoord dichtheid perfect afstemmen en de meta omschrijving top hebben geschreven. Maar als er geen zoekvolume op het zoekwoord zit ga je alsnog geen bezoekers aantrekken. Dit zou toch zonde zijn?

Doe altijd vooraf een goed zoekwoorden onderzoek en check of er zoekvolume zit op de zoekwoorden die jij wilt targeten. De zoekwoordplanner van Google geeft prachtig inzichten in zoekvolumes, zoekwoord trends en de concurrentie van zoekwoorden.

Bij Chase Marketing volgen we veel cursussen, blogs en webinars. Daarnaast doen we dagelijks weer nieuwe inzichten op door middel van het uitvoeren van online marketing werkzaamheden. Deze kennis delen we graag! Heb je specifieke onderdelen waarover je meer wilt weten? Stuur een mailtje en we schrijven er graag een blog over.

Vaak gelezen en bekeken

Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.

Shopify SEO-migratie: hoe ziet dit proces eruit?
Blog
Shopify blogs

Shopify SEO-migratie: hoe ziet dit proces eruit?

Heb je genoeg van je huidige webshop platform en wil je iets wat sneller, gebruiksvriendelijker en beter schaalbaar is? Dan is het tijd om te denken aan een Shopify migratie! In deze blog duiken we dieper in de wereld van Shopify en hoe je er voor kunt zorgen dat je je website in een keer perfect overzet. Wat zijn de stappen, waar moet je deze uitvoeren en hoe doe je dat? Pak je koffie en laten we erin duiken!

Lightspeed SEO, alles wat je moet weten
Blog
SEO

Lightspeed SEO, alles wat je moet weten

Lightspeed is een krachtig e-commerceplatform met veel voordelen. Het CMS kent een geschiedenis met een hoog gebruiksgemak en veel standaardopties om goed te scoren in de rankings van zoekmachines. De gebruiksvriendelijkheid van het CMS kan al flink helpen met het opzetten van een basis voor SEO, wij leggen je in dit blog uit hoe je met behulp van SEO echt kunt uitblinken met je Lightspeed webshop.

Google core update augustus 2024, de effecten en ons advies
Blog
SEO

Google core update augustus 2024, de effecten en ons advies

De Google core update van augustus 2024 heeft veel buzz veroorzaakt binnen de SEO-gemeenschap en ondernemers. Elke core update heeft invloed op de manier waarop zoekresultaten worden weergegeven, en de augustus update is geen uitzondering. Het is daarom cruciaal om te begrijpen wat deze update inhoudt en hoe je website mogelijk wordt beïnvloed.

Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing

Vrijblijvende performance analyse

Jouw doel. Onze strategie.

Naam*
Bedrijfsnaam
Telefoon*
Email*
Iets over je situatie
Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing
Start jouw performance analyse

Bedankt voor je aanvraag

In het kort

De kennismaking

Tijdens het intakegesprek kijken we samen of er een goede match is tussen jouw behoeften en onze expertise.

De performance analyse

Wij duiken in de huidige fase van je bedrijf, concurrenten en de markt. Analyseren kanalen en komen met een hands-on aanpak.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Gratis tips & inspiratie

Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.

Let’s talk

Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.