5 tips om SEO teksten overtuigend te schrijven!

5 tips om SEO teksten overtuigend te schrijven!

We leven in een digitaal tijdperk waar veel concurrentie is en daarom is het belangrijk om goede content te creëren om op te vallen tussen de massa. Een overtuigende SEO tekst kan ervoor zorgen dat er meer verkeer naar je website komt. Overtuigend schrijven kan echter best lastig zijn en daarom delen we 5 waardevolle tips waarin we uitleggen hoe ook jij een goede SEO tekst kan schrijven. Overtuigend geschreven teksten spreken niet alleen de zoekmachines aan, maar nog belangrijker; ze kunnen ook lezers boeien en overtuigen! Na het lezen van deze blog weet je dus precies hoe je een SEO tekst kan schrijven!

Vrijblijvende performance analyse

Inhoudsopgave

Gratis tips & inspiratie

Wordt periodiek op de hoogte gehouden over online marketing!

Naam
Emailadres
Ik ontvang graag inspiratie

Het is gelukt!

Je aanmelding is succesvol gelukt.

Wij zullen je periodiek op de hoogte houden van online marketing tips en zullen je  inspiratie opsturen.

Bekijk hieronder direct onze e-books.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Sparren over dit onderwerp?

Laat deze kans niet liggen en neem contact op voor een vrijblijvende performance analyse!

Wat is een overtuigende tekst?

Een overtuigende tekst is een geschreven inhoud dat als doel heeft een lezer te overtuigen van een idee, standpunt, voordeel/nadeel of om een product of dienst aan te schaffen. Overtuigend schrijven op het gebied van zoekmachine optimalisatie is net iets anders, er komen namelijk nog een aantal aspecten bij kijken. Je moet nog steeds de lezer overtuigen, maar hier is het ook belangrijk dat bezoekers überhaupt op de pagina terechtkomen. Hoe je dit kunt toepassen, wordt uitgelegd in de onderstaande tips!

1. Voer een zoekwoord onderzoek uit

Het overtuigend schrijven voor SEO begint bij een goed zoekwoorden onderzoek, anders weet je niet welke woorden in de tekst moeten en ben je niet goed vindbaar. Dit kan gedaan worden met verschillende tools zoals Google Keyword Planner, Ahrefs of SEMrush. Hiermee kun je relevante zoekwoorden vinden, die je kunt bepalen aan de hand van de zoekvolume en concurrentie.

Het is wel belangrijk dat je zoekwoorden kiest die passen bij het onderwerp, zo kun je zoekverkeer genereren en helpen de zoekwoorden vaak ook bij het overtuigend schrijven omdat ze je een richting geven. Na de zoekwoorden analyse kun je ervoor kiezen om een plan te maken, hierin moet naar voren komen hoe je de zoekwoorden strategisch in de tekst kunt verwerken. Het overmatig gebruik van een zoekwoord wordt afgestraft door de zoekmachines. Dit is eigenlijk het begin van overtuigend schrijven op het gebied van SEO.

2. Schrijf boeiende en overtuigende content

Om iemand te overtuigen, moet je boeiend en overtuigend schrijven. De zoekwoorden mogen niet ten koste gaan van de kwaliteit. Deze bezoekers komen met een verwachting op die pagina en die moet je waarmaken. De zoekintentie moet dus overeen komen met hetgeen wat op je pagina te vinden is. Bij het overtuigend schrijven moet je content creëren die boeiend genoeg is voor de doelgroep, vertel daarom een verhaal of deel tips. Probeer diepgaande inzichten te bieden zodat je meer waarde levert dan je concurrenten.

Daarnaast moet de tekst ook goed gestructureerd zijn, denk aan goede koppen (H1 en H2 etc.) en verschillende alinea's. Tijdens het overtuigend schrijven is het ook goed om de teksten nog een aantal keren door te nemen, zo kun je de leesbaarheid controleren. 

Voor overtuigende content is het ook slim om externe en interne links toe te voegen. Dit speelt namelijk een belangrijke rol binnen SEO. Interne links zorgen ervoor dat de zoekmachines makkelijk door je website kunnen navigeren. Externe links zorgen ervoor dat je meer waarde biedt aan bezoekers, en laat je Google zien dat je niet bang bent om verkeer te verliezen door waarde te bieden. De website wordt zo 'betrouwbaarder' voor de zoekmachine, dit maakt het tijdens het overtuigend schrijven belangrijk om dit mee te nemen.

3. Optimaliseer de meta gegevens

Na het overtuigend schrijven is het tijd om ook de meta gegevens op orde te krijgen! Ze omvatten namelijk de titel van de pagina, beschrijving en URL. Het is slim om het belangrijkste zoekwoord in deze gegevens te verwerken om zo aan de zoekmachines te laten zien waar het over gaat. Daarnaast moet de titel ook aantrekkelijk zijn. Je kunt hier ook al rekening houden tijdens het overtuigend schrijven, dit kun je doen door ze met on-page SEO te optimaliseren. Door de keywords erin te verwerken en de juiste content te bieden, ben je al bezig met het overtuigend schrijven.

De meta gegevens zijn zichtbaar in de zoekmachines en daarom is het zo belangrijk om ze te optimaliseren. Dit geldt dus niet alleen voor de zoekmachines maar ook voor de doelgroep. Het is handig om een call-to-action te creëren. Zinnen als ‘klik hier’ of ‘lees het hier’ kunnen de click through rate verhogen, waardoor er meer mensen op je website komen. Als de meta omschrijving en titel niet goed staan, kunnen veel mensen afhaken. Je kunt de inhoud dan wel overtuigend schrijven, maar als niemand doorklikt, heb je er niets aan.

4. Leef je in

Nog even terug naar het inhoudelijke stuk van overtuigend schrijven. Leef je in, in de doelgroep en lezers. Dit moet je eigenlijk doen voor- en tijdens het overtuigend schrijven. Het is namelijk van belang dat je hun taal spreekt, aangezien ze op deze manier op de juiste pagina blijven en je het doel kunt bereiken. We raden aan om jezelf een aantal vragen te stellen: “Wat weet de bezoeker van het onderwerp?” en “waar zijn ze naar op zoek?”. Heb je antwoord op die vragen? Dan ben je klaar om te gaan schrijven!

5. SEO schrijven

Tot slot is het altijd goed om terug te gaan naar de basis van het overtuigend schrijven. Om overtuigend te schrijven is het altijd belangrijk om bezig te zijn met de SEO aspecten. Zoals we eerder hebben uitgelegd is SEO schrijven net iets anders dan ‘normaal’ een tekst schrijven, probeer daarom ook de zoekwoorden op een goede manier in de tekst te verwerken. Anders is de kans zeker aanwezig dat er weinig mensen op je pagina terechtkomen. Dit kun je allemaal voorkomen door overtuigend te schrijven.

Overtuigend schrijven is in het begin niet voor iedereen weggelegd, maar het gaat er vooral om dat je het blijft oefenen. Hoe vaker je het doet, hoe beter je erin wordt. Maak ook veel gebruik van tools die je kunnen helpen. Met al deze tips zou je genoeg informatie moeten hebben om aan de slag te kunnen gaan!

Vaak gelezen en bekeken

Chase wordt gevormd door gepassioneerde mensen.

Shopify SEO-migratie: hoe ziet dit proces eruit?
Blog
Shopify blogs

Shopify SEO-migratie: hoe ziet dit proces eruit?

Heb je genoeg van je huidige webshop platform en wil je iets wat sneller, gebruiksvriendelijker en beter schaalbaar is? Dan is het tijd om te denken aan een Shopify migratie! In deze blog duiken we dieper in de wereld van Shopify en hoe je er voor kunt zorgen dat je je website in een keer perfect overzet. Wat zijn de stappen, waar moet je deze uitvoeren en hoe doe je dat? Pak je koffie en laten we erin duiken!

Lightspeed SEO, alles wat je moet weten
Blog
SEO

Lightspeed SEO, alles wat je moet weten

Lightspeed is een krachtig e-commerceplatform met veel voordelen. Het CMS kent een geschiedenis met een hoog gebruiksgemak en veel standaardopties om goed te scoren in de rankings van zoekmachines. De gebruiksvriendelijkheid van het CMS kan al flink helpen met het opzetten van een basis voor SEO, wij leggen je in dit blog uit hoe je met behulp van SEO echt kunt uitblinken met je Lightspeed webshop.

Google core update augustus 2024, de effecten en ons advies
Blog
SEO

Google core update augustus 2024, de effecten en ons advies

De Google core update van augustus 2024 heeft veel buzz veroorzaakt binnen de SEO-gemeenschap en ondernemers. Elke core update heeft invloed op de manier waarop zoekresultaten worden weergegeven, en de augustus update is geen uitzondering. Het is daarom cruciaal om te begrijpen wat deze update inhoudt en hoe je website mogelijk wordt beïnvloed.

Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing

Vrijblijvende performance analyse

Jouw doel. Onze strategie.

Naam*
Bedrijfsnaam
Telefoon*
Email*
Iets over je situatie
Maurits Heringa Oprichter Chase Marketing
Brian de Mijttenaere, Mede-eigenaar en online strateeg bij Chase Marketing
Jennifer Daarnhouwer, Head of SEO bij Chase Marketing
Start jouw performance analyse

Bedankt voor je aanvraag

In het kort

De kennismaking

Tijdens het intakegesprek kijken we samen of er een goede match is tussen jouw behoeften en onze expertise.

De performance analyse

Wij duiken in de huidige fase van je bedrijf, concurrenten en de markt. Analyseren kanalen en komen met een hands-on aanpak.

Oops! Something went wrong while submitting the form.

Gratis tips & inspiratie

Geheel gratis, omdat we vinden dat je kennis deelt.

Let’s talk

Met slimme strategieën, veel kennis en een flinke dosis doorzettingsvermogen zorgen.